Knivbrev®

Beställ inom:

TIM MIN SEK
så skickar vi ditt Knivbrev idag.

Hur många föremål vill du ha slipade?


Över 35.000 nöjda kunder

Allt du behöver snabbt enkelt & tryggt

50 års erfarenhet

Privatperson
Företag
?
Välj antal föremål du vill ha slipade. Önskar du få fler än 7 föremål slipade så skickas 2 Knivbrev ut. Ps! Har du föremål som är längre än 36 cm så meddela oss detta efter beställning på info@knivbrev.se så skickar vi ut ett stort Knivbrev.
?
Önskar du ett abonnemang för att ta del av våra bästa priser väljer du antingen 1ggr/år eller 2ggr/år osv. Vill du inte ha ett abonnemang väljer du engångsslipning.
?
Pro-slipning bör du som har knivar som kostar mer än 450 kronor styck välja! Pro-slipningen innebär att mer tid läggs på slipning och poleringen av eggen. Pro valet innebär även snabbare retur. Se priser för mer information.
?
Har du en kampanjkod eller vill nyttja ditt presentkort så skriver du in din kod här.
?

Standard innebär att Knivbrevet transporteras som ekonomibrev. Transporttid 3-4 vardagar.

Med express sker transporten som A -post. Transporttid 1-2 vardagar i alla led. Kostar totalt 49 kr extra.

Observera att transport ej sker under helger vilket måste adderas till transporttiden.

Jag accepterar villkoren
?
Välj antal föremål du vill ha slipade. Önskar du få fler än 7 föremål slipade så skickas 2 Knivbrev ut. Ps! Har du föremål som är längre än 36 cm så meddela oss detta efter beställning på info@knivbrev.se så skickar vi ut ett stort Knivbrev.
?
Önskar du ett abonnemang för att ta del av våra bästa priser väljer du antingen 1ggr/år eller 2ggr/år osv. Vill du inte ha ett abonnemang väljer du engångsslipning.
?
Pro-slipning bör du som har knivar som kostar mer än 450 kronor styck välja! Pro-slipningen innebär att mer tid läggs på slipning och poleringen av eggen. Pro valet innebär även snabbare retur. Se priser för mer information.
?
Har du en kampanjkod eller vill nyttja ditt presentkort så skriver du in din kod här.
?

Standard innebär att Knivbrevet transporteras som ekonomibrev. Transporttid 3-4 vardagar.

Med express sker transporten som A -post. Transporttid 1-2 vardagar i alla led. Kostar totalt 49 kr extra.

Observera att transport ej sker under helger vilket måste adderas till transporttiden.

Jag accepterar villkoren

Just nu ligger vi några dagar efter i slipning då vi fått in rekordvolymer (5 gånger fler föremål än normalt) efter alla helgdagar. Vi kämpar på för att komma ikapp så fort det går! För att spara in tid bjuder vi nu samtliga kunder på retur med expressfrakt. Då tar returen 1-2 vardagar istället 4 för dig som annars hade valt standardfrakt (ev. helg får läggas till på frakttiden).

Kika här för att snabbt få svar på din fråga:

Nej absolut inte! Detta är tyvärr en mycket vanlig missuppfattning. Trivs man med sina knivar bör de slipas. Billigare knivar har ofta ett bra stål. Att de är billiga beror istället på att man sparat in pengar på själv slipningen när de var nya. De slipas då på robotar vilket kan låta bra men inte ger ett särskilt bra resultat! Varje kniv är unik och behöver därför slipas på lite olika sätt (även samma fabrikat och modell). Detta kan inte en robot avgöra varför de är inställda på att ge en så ok skärpa och egg som möjligt. När en slipmästare slipar en billig kniv får du den i retur betydligt bättre slipad än den var som ny och därav är det bättre att skicka in den för grundslipning än att köpa ytterligare en ny med lika dålig slipning!

Category: Slipfrågor

Ja inga problem. Man kan aldrig svetsa på stål då varje tillverkas stålblandning är en hemlighet (samt då detta skulle ta enormt mycket tid). Däremot slipar vi fram en ny spets. Här kan du kika på en mängd före- och efterbilder på knivar som råkat ut för både det ena och det andra

Category: Slipfrågor

Ja det går att räta ut. Om den är rejält böjd (ex. i spetsen) kan den gå av när vi försöker räta ut den. Då slipar vi istället fram en ny spets åt dig. När man rätar ut en kniv görs detta för hand. Det betyder att den blir rak men aldrig 100% rak. Vi strävar efter att du inte ska kunna märka tidigare böj med blotta ögat men helt rak blir den aldrig!

Category: Slipfrågor

Nej tyvärr inte. Vårt bästa tips är att kontakta en lokal möbelsnickare/finsnickeri och höra med dem om de kan hjälpa dig (för knivar med trähandtag). Knivar i plast känner vi inte till någon alls som kan lösa. Det finns även 1000 -tals knivmakare i Sverige som kanske kan hjälpa dig att göra ett helt nytt handtag.

Category: Slipfrågor

Det vanligaste misstag privatpersoner gör är att de väntar för länge med att skicka in. Detta beror ofta på att de tror att kniven är vassare än den är. Om du skärper/bryner upp din kniv och försöker sliza ett A4 papper i smala strimlor är kniven fortfarande vass. Om kniven hackar sig igen pappret trots att du försökt skärpa den så behöver den skickas in för grundslipning.

Category: Slipfrågor

Nej självklart inte. Som professionellt sliperi i 3:e generation med Leif Kohlström i spetsen med 27 års egen erfarenhet så anpassas självklart slipvinkel till varje kniv. Japanska knivar slipas normalt i 10-15 graders vinkel (per sida). Mjukare Europeiska knivar slipas i 15-25 grader.

Category: Slipfrågor

Som professionellt sliperi så slipas alltid klacken ner om du som kund inte uttryckligen meddelar oss något annat. Många privatpersoner kallar klacken för “pekfingerskydd”. Med tiden så slits eggen och blir mindre. Om man inte slipar klacken på en sådan kniv kommer inte hela eggen kunna ta i skärbrädan. Som privatperson kan man tycka att detta blir fult men det är så knivar med klack måste slipas varför man måste höra av sig i förväg om man inte önskar få den slipad. En del privatpersoner upplever även att klacken nu blir vass och att det finns en risk att man skär sig när den slipas. Detta stämmer men beror på att man då håller sina fingrar helt fel. Vill man nu inte ha klacken slipad så går det självklart bra att meddela oss detta. Det ska då ske skriftligen via mail i god tid före det att kniven kommer in så att vi hinner göra en notering om detta i ditt ärende.

Obs! Ibland händer det att vi inte slipar en klack om vår slipare eller slipmästare misstänker att den kan vara ihåliga. Vill du att vi slipar klacken ändå så gör vi självklart det men behöver då få godkänt av dig att detta är ok. Skicka oss i så fall ett mail kring detta!

Bilden nedan illustrerar vad som sker med en kniv när man inte slipat klacken:

klack

Category: Slipfrågor

Nej vi slipar alla typer av knivar som t.ex. jakt-, fiske och friluftsknivar m.m. Vi slipar även saxar, kvarndelar och träsnidesverktyg. Vi slipar däremot inte renodlade vapen som t.ex. stiletter och liknande knivar. Vi slipar heller inte buköppnare (används för jakt) då de sällan blir bra.

Se gärna priser och väl där – rubriken “Övriga sliptjänster” för olika typer av föremål vi slipar!

Category: Slipfrågor

Om du inte blir 100% nöjd med slipningen så ska du höra av dig! Vi erbjuder dig alltid 100% nöjd-kund-garanti och därigenom helt gratis omslipning av vår slipmästare om du inte blir nöjd! Du måste då höra av dig inom 14 dagar och innan du börjat använda kniven/knivarna. Knivar som bär tydliga märken av de har skärpts eller använts flitigt innefattas ej av denna garanti. Garantin bygger på att du undersöker dina knivar så snart du får dem i retur och därefter hör av dig innan du börjar använda dem så att vi får möjlighet att kontrollera dem direkt och låta sliparen gå igenom dem tillsammans med vår slipmästare.

Även om det är ovanligt så händer det att vi måste slipa om en kunds kniv. Då tar vi in kniven, dokumenterar klagomålet, kontrollerar och dokumenterar slipvinklar med lasermätare och därefter slipar vår slipmästare om kniven så att du ska bli nöjd denna gång!

Några saker att tänka på före omslipning och som inte alla känner till:

  • Den vanligaste orsaken till att en kund blir missnöjd är då de förväntat sig mer skärpa – en vassare kniv. Att slipa fram en rakbladsvass kniv är inte svårt! Vi strävar däremot efter att återge varje enskild knivs originalvinkel och inte att göra dem så vassa som möjligt. Lägger vi en för brant vinkel på ett mjukt blad så blir den rakbladsvass för stunden men snabbt slö igen. Då blir du nöjd med oss vid retur men mindre nöjd någon månad senare! Det är därför viktigt att tänka på att en hård Japansk kockkniv kommer att returneras i lägre vinkel (vassare) än en mjuk Europeisk kniv. När vi får in en sådan kniv så mäter vi den med laser och noterar då nästan alltid att den faktiskt är slipad i rätt vinkel. Utan att fråga igen lägger vi därefter en brantare vinkel då det nu är detta som efterfrågas. Ibland kan vi självklart göra fel och lägga en för flack vinkel men vi vill ändå vara tydliga med konsekvensen av att slipa kniven för vass så att du inte blir besviken när kniven 1-3 månader senare kanske är slö igen.
  • Klacken (pekfingerskydd som en del privatpersoner kallar den) slipas alltid ner som standard! Detta är inget slarv, fel eller misstag utan ett avancerat moment inom knivslipning som få sliperier behörskar! Svaret kring varför vi gör detta finner du i en separat FAQ -fråga kring just klackar. Om man mot förmodan inte önskar få klacken slipad måste man höra av sig via mail innan kniven kommer in.
  • Vi strävar alltid efter att avverka så lite gods som möjligt men ibland upptäcks rost eller små sprickor inne i bladet varpå vi får avlägsna mer gods än vi hoppats på. Detta kan leda till att du undrar varför vi avlägsnat så mycket som vi gjort. Att knivar har defekter som inte upptäcks förrän man slipar dem i maskin är relativt vanligt. Slipband är mycket dyra och slits snabbt. Därav vill vi självklart inte slita på dem heller mer än nödvändigt. Vår vi slipa bort 0,5-1 cm stål så kostar detta oss nästan lika mycket i nytt slipband som marginalen vi får in på att slipa just denna kniv. Med detta sagt har vi med andra ord inget incitament för att avverka mer gods än nödvändigt.
  • När man kommer upp en bit på bladet blir bladet tjockare. För att bibehålla rätt slipvinkel måste man då tunna ut kniven. I praktiken innebär detta att man får en längre egg än tidigare och det man kanske är van vid (hög fasett). Detta kan se lite konstigt ut första gången. En del kunder ifrågasätter då vad vi gjort och varför deras kniv inte sett ut så tidigare. Tänk dig att du har en metallstav (som ska bli en kniv) som är 1 cm tjockt för att överdriva lite. För att få till en egg med 30 graders vinkel så går det inte att göra en egg på 1mm. I ett sådant scenario skulle eggen kanske behöva blir 5 cm hög för att få till e vinkel om 30 grader längst ner vid eggen. Dvs. ju tjockare blad ju högre egg/fasett vilket som sagt kan se lite “fult” och slarvigt ut men så är det. En del privatpersoner misstar sig då och tror att vi slipat bort stor del av eggen när vi i själva verket endast tunnat ut bladet.
  • Många vanliga knivar (ex. Globalknivar, Porcheknivar m.fl.) är masstillverkade av valsat stål och är inte handsmidda. Detta betyder att det upphettade stålet pressas genom valsar där det tunnas ut. Stålet blir då inte rakt utan vågigt (svårt att se med blotta ögat). När man slipar en sådan kniv och måste ta upp eggen (se varför i punkten ovan) för att få till vinkeln så är det vanligt att eggen ser vågig ut. Den del av eggen som rör skärbrädan är helt rak och perfekt men där eggen övergår till bladet kan dessa vågor börja framträda. Slipningen kan då se slarvig ut men det beror enbart på att bladet i sig är vågigt. Detsamma sker om en kniv någon gång blivit böjd! Detta är inget man kan göra något åt utan att fuska, dvs. slipa hela eggen i helt olika vinklar för att får bort vågorna men en sådan fuskslipning ägnar vi oss inte åt utan förklarar hellre detta “fenomen”.
  • Att ändra en knivs form är normalt inget vi gör. Ibland måste man dock göra detta för att undvika att avlägsna mer gods än nödvändigt. En del kunder bryr sig mycket om sin form, dvs. mer än att vi hade varit tvugna att avlägsna massor av mer gods. I dessa fall tar vi in knivarna och slipar dem så att de får tillbaka den ursprungsform de ska ha men då med konsekvensen av att vi måste ta bort betydligt mer gods än vi först gjort. Detta resulterar ofta även i att man får ta en del av knivens längd varför spetsen annars blir av annan form.

 

Category: Slipfrågor

Load More


Vi har svarat på alla de vanligaste frågor vi får in. Om du saknar en fråga & svar så meddela oss det gärna!
 

Nyhet: Bland Sveriges absolut mest nöjda kunder 2018 – jämfört med alla branscher!

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har nu avslutat 2018 års oberoende granskning (NKI (Nöjd Kund Index)) av Knivbrev. Vi får toppbetyg med en NKI -score på hela 79,8 vilket är en otroligt hög score, oavsett vilken bransch man jämför med, enligt SKI! Här kan du ta del av resultatet.. Utöver detta toppbetyg från våra kunder har Veckans Affärer nyligen utsett Knivbrev till ett av årets “Superföretag 2018”. Endast 0,1 promille av alla företag i Sverige kvalificerar sig som Superföretag! Som om inte detta skulle bra vara nog så har även Dagens Industri precis utsett Knivbrev till ett av årets Gasellföretag 2018 vilket vi även det är mycket stolta över!

 

Behöver du ett större knivbrev?

Om någon av dina knivar är längre än 36 cm (blad + skaft) så kommer den inte att få plats i vårt vanliga Knivbrev. Om någon av dina knivar inte får plats så skickar vi ut ett större till dig – utan extrakostnad! Spara knivskydden men släng det mindre Knivbrevet samt den svarspostklisterlapp du fått hem och skicka alla dina knivar i det större brevet.

Om du redan vid beställning vet med dig att du har en eller flera knivar som är längre än 36 cm så kan du göra din beställning som vanligt och maila in till oss direkt efter beställningen så skickar vi ut ett större Knivbrev direkt. Maila oss på info@knivbrev.se.

 

Telefonnummer & E-post

Du når oss alltid betydligt snabbare via epost än via telefon då vi är flera som hjälper till att svara på mailen än i telefon.

Majoriteten av alla frågor vi får besvaras direkt i vår FAQ (vanliga frågor) som du finner ovan! Kika gärna där så finner du säkert den information du efterfrågar. Skicka annars ditt ärende/fråga till info@knivbrev.se (bifoga gärna ditt kundnummer (5 siffror och ibland med ett bindestreck, ex. 12345-2) eller eventuellt fakturanummer om du har det tillhands).

Vårt telefonnummer är: 072 – 32 83 456 och våra telefontider är vardagar 13.30-16.00.

Öppettider

Vi håller öppet som vanligt hela sommaren!

Måndag – Fredag: 08.00 – 16.00 (notera telefontiden ovan)
Lördag och Söndag – Stängt
Röda dagar – Stängt

Observera att vi returnerar dina knivar inom 1-2 arbetsdagar (24-48 timmar). Dvs. om vi t.ex. får in dina knivar på en fredag så kommer det ofta att öppnas, slipas och returneras på fredagen (för dig som valt PRO -slipning) eller på måndagen (för dig som valt Sharp -slipning) och då har du dem i retur på måndagen eller tisdagen beroende på val. Om din brevbärare väljer att avisera dig istället för att dela ut ditt Knivbrev kan det ta 1 dag extra i enstaka fall (gäller även för dig som skickar in med REK -försäkring som tillval).

Du är självklart även välkommen att lämna dina knivar på plats hos oss i Täby (Parmvägen 8, se nedan). Notera då att vi har lunchstängt mellan 12.00-13.00!

 

Vår adress:

Nedan finner du vår besöksadress där du självklart är hjärtligt välkommen att lämna in och vänta kvar en kort stund tills dina knivar är slipade, vi bjuder på kaffe! Då slipper du självklart även betala frakt!

Knivbrev AB
Parmvägen 8
187 53 Täby

Vårt organisationsnummer är: 556922-1947

 

Befattningshavare

Mikael Johansson – VD

Henrik Orwander – Marknadschef

Leif Kohlström – Ansvarig slipmästare

Alexander Kaiser – Kundtjänstansvarig

Sonny Nyström – Teamleader sliparna

För kontakt, vg. maila oss på info@knivbrev.se så flyttas ärendet över till rätt person av vår kundtjänst.

 

Tack till dig som besökte oss på “Mitt Kök” -mässorna!

Vi ses på olika mässor framöver men tveka aldrig på att höra av dig om du har några som helst frågor eller funderingar!

mitt kök 2014

Ställ din fråga här

Lämna ett meddelande så återkommer vi snarast!