Som kund hos Middagsfrid har du något gemensamt med våra över 60 000 -kunder – ett matlagningsintresse! Det är därför vi inlett detta samarbete tillsammans.
De allra flesta som gillar att laga mat förstår vikten av att ha vassa knivar i köket. Att såga sig igenom råvarorna gör matlagning trist och försämrar
råvarorna när fibrer m.m. slits sönder.
Att skärpa en kniv innebär att man reser råeggen efter att kniven använts. Det gör du själv med ditt skärpstål eller på en brynsten (använd aldrig de
“hemmaslipar” med 1-3 keramiska hjul då de tyvärr gör mer skada än nytta på en välslipad kniv). Att slipa en kniv är något helt annat och betydligt
svårare. Som jämförelse får man jobba 10 år som lärling i Japan innan man får titulera sig slipmästare. Ska man ändå ge sig på detta yrke så krävs
minst 3-4 olika våtstenar i olika s.k. grit plus myyyyycket träning! Att få till en vass kniv är inte så svårt men att få till en välslipad kniv
som håller skärpan, skär rakt och är lätt att skärpa upp när den börjar bli slö är något helt annat!
Vi har idag över 60 000 nöjda och återkommande kunder varav över 5000 professionella kockar, däribland flera av Årets Kock vinnare. Vi har slipat knivar
i 3 generationer sedan 1965. Idag leds sliperiet av Leif Kohlström vars farfar drog igång verksamheten. Leif har själv 29 års erfarenhet och ansvarar
för kvalitén och utbildningen för våra slipare. Sedan Knivbrev startades har närmare 100 recensioner i matmedia, dagspress och matbloggar skrivits.
Utöver detta har vi idag även över 9000 recensioner på Facebook, ta gärna del av några av dem här: www.facebook.com/knivbrev.se.
1. Beställ hem ditt Knivbrev här på vår hemsida. Den rabatt du få som kund hos Middagsfrid läggs automatiskt in och prislistan hittar du här
(din rabatt är inte medräknad i de priserna).
2. Du får hem ditt Knivbrev med det antal skydd du önskar. Här kan du läsa mer om vad du får hem och hur enkelt våra patenterade skydd fungerar.
3. Förpacka dina knivar i skydden enligt instruktionerna du får hem och lägg Knivbrevet på närmaste postlåda (en del “landsortsbrevlådor” är för små)
eller lämna in ditt Knivbrev hos närmaste postombud. Maila kundtjänst om du önskar försäkrad transport* (info@knivbrev.se).
4. Vi slipar och returnerar dina föremål inom 24-48h från det att vi får in dem.
* Med REK -försäkringen (kostar extra) är ditt Knivbrev 100% spårbart i alla led och försäkrat med upp till 15 000 kr per Knivbrev. Längst ner på denna sida kan du läsa mer.
På vår sida med priserna finner du även mer information. Läs gärna rubriken ”Exempel” som brukar reda ut de flesta frågetecken våra kunder har.
”När vi kockar funnit ett sliperi som levererar,
då byter vi inte. Slipa dina knivar hos Knivbrev
så kommer du bli nöjd med slipningen, det har jag varit i över 15 år!”
Christian Hellberg – Sveriges skönaste gårdar
(TV4), Grillmästarna (TV4),
Årets kock 2001, Kockarnas Kamp (TV4)
“Det är stor skillnad på en vass och en välslipad kniv. För mig är det viktigt att kniven är välslipad så att den skär rakt och håller sig vass länge. En välslipad kniv är även enkel att skärpa upp. När eggen är nersliten har jag anlitat Knivbrev. Det har jag gjort i flera år och alltid varit nöjd med resultatet.”
Catarina König,
Sveriges Mästerkock 2016
”Mina knivar är mina viktigaste redskap i köket
och jag låter därför inte vem som helst slipa dem!
Jag skickar in mina knivar till Knivbrev för att jag vill ha
toppresultat. Jag har anlitat Knivbrevs slipmästare i över 13 år och tänker fortsätta med det!”
Tomas Diederichsen, Årets kock 2011,
Årets köttkock 2007
”Jag använder mig av Knivbrev för att det är smidigt och att resultatet alltid blir 100%. Jag har varit kund till Knivbrevs slipmästare i över 10 år!”
Mattias “Fredagskocken” Larsson,
Modern Gastronomi