NKI-undersökningar (NKI, står för nöjd kund index) genomförs årligen på 10 000 -tals företag och i de flesta branscher. Svenskt Kvalitetsindex (SKI) gör oberoende undersökningar av bland annat NKI. På denna sida redovisar vi stolt vårt resultat för 2018 och nu senast 2020. Nästa undersökning av Knivbrev görs hösten 2022.
Deltagandet och engagemanget var åter enormt stort och vi vill därför åter passa på att tacka alla våra kunder som var med och ställde upp på intervjuerna! Det betyder mycket för oss. Mellan 2018 till 2020 har vi jobbat hårt med fokusfrågorna från 2018 års undersökning vilket givit tydligt resultat, men innan vi presenterar detta så presenterar vi även lite annat “skryt”:
Under 2020 blev Knivbrev åter ett Superföretag vilket endast totalt 709 av Sveriges företag får titulera sig som enligt Bisnode. Utöver detta har vi tidigare kvalificerat oss som Gasellföretag flera år i rad. En utmärkelse som Dagens Industri (DI) delar ut. Veckans Affärer har även de tidigare utsett Knivbrev till ett av årets Superföretag flera år i rad.
Utöver ovan nämnda utnämnelser blev vi även valda till Årets Företag i Täby kommun 2019. Täby är Sveriges mest företagstäta kommun vilket innebar tuffast möjliga konkurrens. Detta gjorde oss extra stolta även om vårt höga kundbetyg är viktigast av allt…
NKI är ett branschoberoende index med skalan 1:100 som mäter kundnöjdhet, dvs. hur nöjda kunderna generellt är med det företag de handlar med. NKI ska däremot INTE förväxlas med procent (%)! Ett NKI -värde på ex. 80 innebär alltså INTE att 80% är nöjda och 20% är missnöjda vilket inte vore något vidare betyg! De företag i Sverige som har allra högst NKI av alla branscher är tandläkare. Av dessa är det bara ett fåtal privattandläkare som kommer över ett NKI på 80. Såhär ser “betygsskalan” ut:
Som rapporten nedan visar har Knivbrev ett otroligt högt NKI på hela 79,8 år 2018 och har nu 2020 ökat ytterligare till 83,5 – en rejäl ökning som få företag har vilket vi åter är mycket stolta över!
Alla företag kan och ska förbättra sig, det är av vad företagande går ut på. Ligger man under 60 har man mycket att jobba på. Ligger man över 75 gör man det mesta rätt, därmed inte sagt att man ligger på latsidan. I vårt fall fokuserar vi nu på att bli ännu bättre på utvalda fokusområden.
Grafen visar hur produktkvalité och leveranssäkerheten bidragit till vårt höga NKI -resultat:
Andra viktiga faktorer som bidragit till våra höga betyg är slipkvalité, tjänstens enkelhet och pålitlighet.
Ett av de kanske viktigaste mätvärden ett företag har är antalet ambassadörer, dvs. kunder som aktivt rekommenderar ett företag vidare till vänner och bekanta samt arbetskollegor. Denna undersökning visar totalen av de kunder 2018 som valt engångsslipning och de som valt abonnemang med slipning 1 gång per år, respektive 2 gånger per år. Av dem som valt abonnemang är NPS -scoren än högre (61) vilket förklaras av de förmånligare priser dessa kunder får. Denna undersökning förklarar hur Knivbrev lyckas växa med 30-40% procent år efter år något som vore omöjligt utan en såhär stor andel nöjda kunder och ambassadörer…
Att driva ett företag med relativt låga marginaler i förhållande till höga marknadsföringskostnader är en utmaning. För att få en sådan affär att gå ihop måste därför majoriteten av våra kunder bli så pass nöjda att de återkommer. Genom detta kan den initial marknadsföringskostnaden slås ut över tid och på så vis ge bättre marginaler vilket vänder ett företag som Knivbrev från förlust till vinst. Sedan många år tillbaka vet vi att vi har extremt hög kundlojalitet utan att vi hade behövt göra denna undersökning. Det ser man även tydligt på Allabolag.se där vi har en konstant positivt tillväxt som även håller i sig 2020 trots Corona.
Höga snittbetyg är alltid trevliga att ha men för att kunna bli än bättre måste man förstå varför vi får så höga betyg och vad vi kan förbättra ytterligare. Denna GAP -analys ger många bra svar på vad vi kan förbättra ytterligare:
Vi har extremt nöjda kunder vilket även över 17 000 recensioner på Facebook vittnar om. 2020 visar det sig att trenden håller i sig samt att det vi jobbat på att förbättra sedan 2018 givit gott resultat. Att få 100% nöjda kunder är tyvärr omöjligt, särskilt i ett sådant här komplext hantverk med 100 -tals olika viljor och synpunkter kring hur en och samma kniv kan och ska slipas. Vi fortsätter förgylla våra kunders matlagning genom att bibehålla de högt ställda krav vi har på slipning med samma metoder vi utvecklat i 3 generationer och i över 50 år sedan 1965.
Återigen – stort tack till alla er som tagit sig tid och ställt upp i vår kundundersökning utförd av Svenskt Kvalitetsindex,