Privatperson
Företag
?
Välj antal föremål du vill få slipade. Om du t.ex. har 4 knivar och 2 saxar väljer du 6 st. Om du önskar få fler än 7 föremål slipade så delas det upp på 2 Knivbrev som du självklart då även kan skicka in vid olika tillfällen!
?
Vill du alltid se till att ha vassa Knivar väljer du att få hem ett Knivbrev på abonnemang ex. 1-2 gånger per år för bättre priser. Annars väljer du en engångsslipning och beställer nytt Knivbrev vid behov.
?
Pro-slipning bör du som har knivar som kostar mer än 450 kronor styck välja! Pro-slipningen innebär att mer tid läggs på slipning och poleringen av eggen. Pro valet innebär även snabbare retur. Se priser i huvudmenyn för mer information.
?

Standard innebär att Knivbrevet transporteras som ekonomibrev (B-post) till och från oss. Transporttid 3-4 vardagar åt vardera håll.

Med express sker transporten som A -post. Transporttid 1-2 vardagar i alla led. Kostar totalt 49 kr extra + slipning samma dag vi får in det.

Observera att transport ej sker under helger vilket måste adderas till transporttiden.

?
För dig som har fått ett presentkort ska du välja “Nyttja presentkort du fått” som val för antal knivbrev per år. Därefter fyller du i koden här. Om du väljer engångsslipning döljs denna ruta då vi aldrig erbjuder rabatt på det.
Jag accepterar villkoren
?
Välj antal föremål du vill få slipade. Om du t.ex. har 4 knivar och 2 saxar väljer du 6 st. Om du önskar få fler än 7 föremål slipade så delas det upp på 2 Knivbrev som du självklart då även kan skicka in vid olika tillfällen!
?
Vill du alltid se till att ha vassa Knivar väljer du att få hem ett Knivbrev på abonnemang ex. 1-2 gånger per år för bättre priser. Annars väljer du en engångsslipning och beställer nytt Knivbrev vid behov.
?
Pro-slipning bör du som har knivar som kostar mer än 450 kronor styck välja! Pro-slipningen innebär att mer tid läggs på slipning och poleringen av eggen. Pro valet innebär även snabbare retur. Se priser i huvudmenyn för mer information.
?

Standard innebär att Knivbrevet transporteras som ekonomibrev. Transporttid 3-4 vardagar.

Med express sker transporten som A -post. Transporttid 1-2 vardagar i alla led. Kostar totalt 49 kr extra.

Observera att transport ej sker under helger vilket måste adderas till transporttiden.

?
För dig som har fått ett presentkort ska du välja “Nyttja presentkort du fått” som val för antal knivbrev per år. Därefter fyller du i koden här. Om du väljer engångsslipning döljs denna ruta då vi aldrig erbjuder rabatt på det.
Jag accepterar villkoren

Beställ inom:

TIM MIN SEK
så skickar vi ditt Knivbrev idag.

58 års erfarenhet i 3 generationer

Över 225.000 nöjda & återkommande kunder

Du får hem allt för trygg & säker transport

LIVE från RECO.se & över 8000 recensioner:


Kika här för att snabbt få svar på din fråga:

Vår prislista finner du som allra först val i huvudmeny ovan. Om du surfar med en mobiltelefon dras menyn ihop och ligger allra högst upp.Du kan även gå direkt till sidan via denna länk: till prislistan

Bara du kan räkna ut priset…

Vi slipar inte enbart knivar. Därav beställer du hem X skydd och inte slipning av X knivar vilket kan vara lätt att missförstå. Vad för typ av föremål du därefter skickar in vet därför bara du. Olika föremål tar olika lång tid att slipa. Därför har vi olika priser på olika föremål och även på olika slipuppdrag som kan utföras på ett och samma föremål (kostar t.ex. mer att slipa fram en ny spets om den gått av vilket bara du känner till då vi alltid slipar fram en ny utan att fråga). Om du t.ex. skickar in 3 knivar + 1 kökssax blir det ett pris, 4 knivar ett annat pris, 4 knivar där en spets gått av och en ny ska slipas fram ett tredje pris, 4 knivar varav 1 brödkniv som ska tandas om ett fjärde pris. Räcker det med att brödknivens befintliga tänder slipas vassa så är det ett femte totalpris osv. osv. i en näst intill oändlig kombination. Väljer du abonnemang så är du självklart även fri att själv välja vilken typ av föremål du väljer att skicka in från gång till gång. Eftersom det endast är du själv som vet vad du tänker skicka in och i vilket skick föremålen är i så kan vi tyvärr inte presentera ett totalpris, men…

Alla priser står i vår prislista och totalpriset avgörs av de val du önskar. Om du vill ha hjälp med att räkna ut ditt totalpris gör vi det gärna åt dig! Maila oss då på info@knivbrev.se men glöm inte att beskriva vilka övriga val du tänkt göra (abonnemang eller inte, val av de 2 olika slipkvalitéerna, standard eller expressfrakt osv.) då det behövs för att vi ska kunna räkna ut totalpriset åt dig.

Ja det går utmärkt! Att ge bort ett färdigt Knivbrev är ju många gånger mer uppskattat än att ge bort ett presentkort. Du gör detta genom att du beställer hem ett Knivbrev till dig själv. Därefter mailar du bara följande uppgifter till oss (info@knivbrev.se):

  1. Returadressen till den som ska få Knivbrevet.
  2. Mobilnumret till samma person, detta är viktigt om brevbäraren väljer att avisera den som får in present vid retur av hans/hennes nyslipade knivar.
  3. Mailadressen till denna person, kan vara bra att ha om våra slipmästare har någon fråga och inte lyckas nå personen via telefon.

När vi får in Knivbrevet du har gett bort kommer det därefter att returneras till den person som fått det.

Läs gärna mer här: www.knivbrev.se/presentkort.

Category: Övriga frågor

Orderbekräftelsen skickas ut direkt. Det kan ta några minuter innan den dyker upp men inte längre än så! Om den inte dyker upp kan du börja med att kontrollera om den råkat hamna i din “skräpmail”. Om du inte finner den där heller så kan det hända att vi fått in fel mailadress ifrån dig. Maila oss då på info@knivbrev.se så kontrollerar vi detta och skickar dig de uppgifter vi har.

Category: Övriga frågor
Category: Kontaktsidan

Antingen kan du tejpa på den bit du råkat klippa bort med flera lager tejp runt skydd och den avklippta delen. Alternativt kan du även linda en hård bunt tidningspapper runt hela kniven och skyddet samt tejpa ordentligt. När vi väl får in kniven så returnerar vi den därefter i ett nytt knivskydd.

Category: Emballagefrågor

Ibland ”sugs” svarspostetiketten fast på insidan av Knivbrevet varför den då är svår att upptäcka. Kontrollera gärna detta noga och om den mot förmodan ändå saknas så får du gärna maila oss direkt (info@knivbrev.se) så skickar vi ut en ny via mail eller via post.

Category: Emballagefrågor

Om bladet är bredare än skyddet så kan du klippa upp skyddets ena långsida. För in eggen mot den sida du inte klippt upp och fäst 2-3 tejpbitar runt hela skyddet och knivens rygg.

Om bladet är längre än knivskyddet så kan du antingen skarva skyddet med bitar du ev. klippt bort när du anpassade skydden till kortare knivar. Annars kan du använda tidningspapper som du tejpar fast runt den delen av bladet som sticker ut. Det viktiga är att knivens spets sitter fixerad mot den stängda delen av knivskyddet (där de 3 plastpluggarna fästs).

Category: Emballagefrågor

Om knivens blad är längre än 36 cm går den inte ner i våra normalstora Knivbrev. Vi ser då ut att skicka ut vårt stora Knivbrev till dig. Detta är mycket stort (gjort för långa laxknivar) och behöver sannolikt hämtas ut hos ditt lokala postombud. Viktigt – spara de knivskydd du fått hem, men släng Knivbrevet och svarspostetiketten. Skicka inte in några knivar i det normalstora Knivbrevet om du inte önskar betala dubbla fraktkostnader vilket ju är helt valfritt. Om du vill undvika detta så invänta det större Knivbrevet vi skickar ut till dig direkt efter att du har mailat oss på info@knivbrev.se.

Category: Emballagefrågor
Category: Kontaktsidan
Category: Kontaktsidan

Nej du är även välkommen förbi oss i Täby, Parmvägen 8. Vi hade tidigare samarbete med olika butiker men tyvärr var de alla väldigt olönsamma för båda parter varför dessa samarbeten är avslutade.

100% trygghet…

Om du önskar extra trygg frakt med 100% ersättning vid förlust (vi gör inget åldersavdrag trots att du skickar in begagnade knivar) så ska du välja försäkrad transport. Denna försäkring kostar extra. Se gärna priser för mer information.

Category: Fraktfrågor

När vi skickar ut ett Knivbrev skickas det ut från oss som varubrev eller myPack (om du valt försäkrad transport). Ditt Knivbrev får oavsett ett unikt kollinummer som går att spåra. Om du önskar 100% trygghet så kan du välja transportförsäkring. Du väljer själv hur högt försäkringsbelopp du vill ha (1000 kr till 15 000 kr). När du skickar försäkrat så går det alltid till ett postombud och du måste även lämna in Knivbrevet via postombud. Kostnaden för transportförsäkringen finner du i prislistan (rubriken “Leveransalternativ).

Om du valt standardfrakt eller express så lämnar brevbäraren ditt Knivbrev i brevlådan eller vid din dörr. Du kan fortfarande spåra returen från oss och såsnart vi slipat och returnerat dina knivar så får du besked om detta via mail. I mailet får du även ditt kollinummer som du kan använda för att spåra försändelsen hela vägen hem till dig. Brevbäraren kan däremot välja att ta ditt Knivbrev till närmaste postombud varpå du blir aviserad via SMS. Det är tyvärr inget vi kan påverka utan är upp till din brevbärare.

Category: Fraktfrågor

Det kan finnas flera orsaker till en försening. Den vanligaste är om din brevbärare väljer att avisera dig att hämta ut ditt Knivbrev via ett postombud. Detta står tyvärr helt utom vår kontroll. Det kan bero på att han/hon har fullt på sin cykel/i sin bil eller tyckt att din brevlåda är för full av annan post, eller helt enkelt att den verkar vara för liten (trots att våra Knivbrev håller sig inom PostNords max-mått). I dessa fall aviserar PostNord dig via SMS. Har du då registrerat fel mobilnummer så skickas aviseringen fel. Först 3-4 dagar senare skickar då PostNord ut en pappersavi om att du har paket att hämta. Du kan maila oss och be om ditt kollinummer för att slippa vänta!

Har ditt Knivbrev skickats in så att det kommer till oss en torsdag eller fredag så dyker det upp måndagen eller tisdagen i veckan därpå. Detta då varken vi eller PostNord jobbar på helgerna.

Avvakta gärna någon dag till och om ditt Knivbrev därefter inte dykt upp så ska vi försöka hjälpa dig att ta reda på var det är.

Att ett Knivbrev försvinner spårlöst är extremt ovanligt och händer inte ens på 1 av 10 000 skickade Knivbrev. Ibland kan det vara så enkelt som att en lastbil med Post går sönder eller posttåget är försenat. Bor man i Norra Sverige har vi även noterat att det ibland tar 1 dag extra trots att det egentligen inte ska göra det.

Category: Fraktfrågor
Category: Kontaktsidan
Category: Kontaktsidan

Du finner dessa dels i anslutning till rutan där du kryssade i “Jag accepterar villkoren”. Du finner dem även längst ner på vår prissida eller så kan du klicka på länken nedan:

Allmänna villkor

Category: Abonnemangsfrågor

Om du tycker att du fått ditt Knivbrev för tätt inpå ditt förra eller har kvar ett outnyttjat Knivbrev kan du skjuta fram nästkommande Knivbrev i upp till 2 år! Har du ett Knivbrev du inte hunnit nyttja är detta även något du kan ge bort i present! Då kan vi lägga in en annan returadress varpå du kan ge bort en mycket uppskattad present ex. när du ska gå bort, i födelsedagspresent eller som Julklapp! Fördelen med detta är att du behåller de lägre priser du fått genom att vara abonnemangskund istället för att avsluta tills du är i fas igen och åter har behov av att slipa dina knivar.

Abonnemanget avslutar du genom att maila till info@knivbrev.se. Därefter bekräftar vi detta skriftligen (ett mail med kundnummer räcker bra) varpå vi bekräftar detta. Först när du har fått denna bekräftelse är ditt abonnemang avslutat. Om du önskar avsluta via telefon så är det viktigt att du även tar emot bekräftelsen på detta via mail. Vår högsta kostnader ligger i porto, det specialtillverkade material du får hem, arbete med detta, fakturering och administration. Att slipa 1 kniv kostar t.ex. hälften av vad knivskyddet den ligger i kostar! Därav måste man alltid avsluta sitt abonnemang före det att ett nytt Knivbrev skickas ut då man annars är förbunden att nyttja detta innan uppsägningen träder ikraft! Önskar man avsluta efter att ett Knivbrev redan är påväg är man bunden till detta Knivbrev.

Man kan alltid avsluta sitt abonnemang precis när som helst! Har man valt 1-2 gång/gånger per år men avslutar direkt efter sitt första Knivbrev får man ut ytterligare 1 sista Knivbrev efter 6-12 månader. Därefter skickas det inte ut några fler.

Category: Abonnemangsfrågor

När man väljer om man önskar Knivbrev per automatik (istället för engångsslipning = ej abonnemang) så väljer man “Antal Knivbrev PER år”. Man väljer inte “Antal Knivbrev ETT år”. Dvs. abonnemanget är löpande tills det sägs upp. Logiken i detta är att knivar, saxar m.fl. blir slöa igen och igen varpå man slipper tänka på att hela tiden beställa nytt Knivbrev för att behålla dem vassa.

Category: Abonnemangsfrågor

Vid all form av handel via nätet har du som konsument rättigheter och skyldigheter enligt Distansavtalslagen. Om du beställer hem ett Knivbrev som hinner skickas hem uppstår en kostnad för porto, material, arbete med materialet, fakturering samt administration. Detta är vår högsta kostnad! Att slipa 1 kniv kostar t.ex. hälften av vad knivskyddet du får hem kostar. Därav tar vi 200 kr om du avbeställer ett Knivbrev efter att det redan hunnit skickas hem. Om du avbeställer innan detta skett tar vi självklart inte betalt! Om ditt ärende redan orsakat förseningsavgifter pga. sen betalning tillkommer även dessa avgifter.

Är du abonnent och önskar avsluta i förtid kan du även komma att få betala mellanskillnaden gentemot vad en engångsslipning hade kostat (se priser). Om man t.ex. beställer ett abonnemang med 1 Knivbrev per år men väljer att säga upp innan Knivbrev nr. 2 har skickats ut så rör det sig egentligen om en engångsslipning (ej abonnemang) varför man då får betala för emballage enligt ovan samt mellanskillnaden mot vad engångsslipningen hade kostat.

Du kan ångra dig genom att maila oss på info@knivbrev.se eller svara på din orderbekräftelse. Du kan även använda denna blankett och skicka in blanketten till vår postadress som du finner här.

Category: Abonnemangsfrågor

Du kan alltid välja att flytta fram eller tidigarelägga ett Knivbrev innan det skickas ut. Om du
hamnat ur fas och ex. har 2 Knivbrev hemma kan vi även flytta fram ditt nästa Knivbrev i upp till 2 år så att du hinner nyttja de Knivbrev du har hemma och komma i fas igen! Mail oss då ett år och månad när du önskar få nästa Knivbrev så att du har gott om tid att nyttja det/de Knivbrev du redan har.

Du kan ju även ge bort ett av dina Knivbrev i present. Meddela oss då vart vi ska returnera de slipade föremålen så får någon en mycket uppskattad gåva!

Category: Abonnemangsfrågor

Detta är egentligen något man ska justera innan det skickas ut. Om din faktura ännu inte har förfallit till betalning kan vi däremot gå in och justera fakturan till rätt antal inskickade Knivskydd. Det är då viktigt att du även skickar in det oanvända knivskyddet då dessa är dyra att tillverka (kostar t.ex. dubbelt så mycket som att slipa kniven de skyddar).

Om vi får in ett annat antal föremål än det som är beställt så justeras inte fakturan per automatik. Om du hör av dig innan du skickar in Knivbrevet kan vi göra en anteckning om att du har ett tillgodo inför nästa Knivbrev. Vi återbetalar däremot aldrig ett inbetalt belopp varpå det senare kommer in färre knivar än du betalt för. Detta då administrationen kring sådant kostar en hel del. Hör därför av dig direkt så löser vi det!

Category: Abonnemangsfrågor

Ja, det går bra! Vi kontrollerar aldrig hur gammalt ett Knivbrev är så ta alltid den tid du behöver innan du skickar in. Eftersom Knivbreven fortsätter att komma med ett samma intervall och då du verkar ha hamnat ur fas bör du kontakta oss (info@knivbrev.se) så att vi kan flytta fram nästa förnyelsedatum i upp till 2 år så att du återigen kommer i fas med dina egna behov. En del kunder önskar alltid ha 1 Knivbrev hemma varför de skickar in ett av de 2 när det andra kommer. Dvs. exakt hur man önskar ha det får var och en bestämma.

Category: Abonnemangsfrågor

Ja det går självklart bra. Vi har även möjlighet att lägga in en permanent och tillfällig returadress. Vi behöver däremot förvissa oss om vilket av dessa 2 Knivbrev som ska returneras vart. Detta då de har samma kundnummer och därför inte går att skiljas åt. Om du skickar in ditt Knivbrev först och meddelar oss detta kan vi därefter ställa in vårt system på att returnera nästa Knivbrev till en annan adress och därefter återgå till din adress. Att ge bort ett färdigpackat Knivbrev som present är alltid uppskattat och runt Jul gör vi cirka 1000 beställningar av Knivbrev med annan returadress.

Om du har kommit ur fas med dina Knivbrev kan vi även skjuta upp nästa Knivbrevsutskick i upp till 2 år så att du åter kommer i fas. Allt du då behöver göra är att skicka oss ett mail till info@knivbrev.se och säga vilket år och månad du önskar nytt Knivbrev för att hamna i fas igen.

Obs! Vi kontrollerar aldrig hur gammalt ett Knivbrev är så känn ingen stress utan nyttja dem först när knivarna m.m. är så slöa att de verkligen måste skickas in! Om du vill kan vi även skjuta fram din faktura några månader!

Category: Abonnemangsfrågor

Allt du behöver gör då är att meddela oss detta via info@knivbrev.se. Din justering träder i kraft direkt efter att vi har bekräftat detta via mail

Category: Abonnemangsfrågor

Knivbrev kan du få hem per automatik X gånger per år – abonnemang. Du kan även välja att endast beställa hem nytt Knivbrev vid behov – engångsslipning. Genom att välja abonnemanget får du bättre priser och slipper tänka på att beställa nytt Knivbrev varje gång knivarna blir slöa igen vilket för många kan leda till att de står och samlar damm i åratal.

 

Category: Abonnemangsfrågor
Category: Kontaktsidan
Category: Kontaktsidan

Nej, tyvärr slipar vi inte keramiska knivar. Anledningen är att en stor del av dem aldrig går att få bra igen likt stålknivar. Stålknivar kan man tunna ut vid behov. Keramiska knivar spricker om man försöker och därmed har de en begränsad livslängd.

Category: Slipfrågor

Om du inte blir 100% nöjd med slipningen så ska du höra av dig! Vi erbjuder dig alltid 100% nöjd-kund-garanti och därigenom helt gratis omslipning av vår slipmästare om du inte blir nöjd! Du måste då höra av dig inom 14 dagar och innan du börjat använda kniven/knivarna. Knivar som bär tydliga märken av de har skärpts eller använts flitigt innefattas ej av denna garanti. Garantin bygger på att du undersöker dina knivar så snart du får dem i retur och därefter hör av dig innan du börjar använda dem så att vi får möjlighet att kontrollera dem direkt och låta sliparen gå igenom dem tillsammans med vår slipmästare.

Även om det är ovanligt så händer det att vi måste slipa om en kunds kniv. Då tar vi in kniven, dokumenterar klagomålet, kontrollerar och dokumenterar slipvinklar med lasermätare och därefter slipar vår slipmästare om kniven så att du ska bli nöjd denna gång!

Några saker att tänka på före omslipning och som inte alla känner till:

  • Den vanligaste orsaken till att en kund blir missnöjd är då de förväntat sig mer skärpa – en vassare kniv. Att slipa fram en rakbladsvass kniv är inte svårt! Vi strävar däremot efter att återge varje enskild knivs originalvinkel och inte att göra dem så vassa som möjligt. Lägger vi en för brant vinkel på ett mjukt blad så blir den rakbladsvass för stunden men snabbt slö igen. Då blir du nöjd med oss vid retur men mindre nöjd någon månad senare! Det är därför viktigt att tänka på att en hård Japansk kockkniv kommer att returneras i lägre vinkel (vassare) än en mjuk Europeisk kniv. När vi får in en sådan kniv så mäter vi den med laser och noterar då nästan alltid att den faktiskt är slipad i rätt vinkel. Utan att fråga igen lägger vi därefter en brantare vinkel då det nu är detta som efterfrågas. Ibland kan vi självklart göra fel och lägga en för flack vinkel men vi vill ändå vara tydliga med konsekvensen av att slipa kniven för vass så att du inte blir besviken när kniven 1-3 månader senare kanske är slö igen.
  • Klacken (pekfingerskydd som en del privatpersoner kallar den) slipas alltid ner som standard! Detta är inget slarv, fel eller misstag utan ett avancerat moment inom knivslipning som få sliperier behörskar! Svaret kring varför vi gör detta finner du i en separat FAQ -fråga kring just klackar. Om man mot förmodan inte önskar få klacken slipad måste man höra av sig via mail innan kniven kommer in.
  • Vi strävar alltid efter att avverka så lite gods som möjligt men ibland upptäcks rost eller små sprickor inne i bladet varpå vi får avlägsna mer gods än vi hoppats på. Detta kan leda till att du undrar varför vi avlägsnat så mycket som vi gjort. Att knivar har defekter som inte upptäcks förrän man slipar dem i maskin är relativt vanligt. Slipband är mycket dyra och slits snabbt. Därav vill vi självklart inte slita på dem heller mer än nödvändigt. Vår vi slipa bort 0,5-1 cm stål så kostar detta oss nästan lika mycket i nytt slipband som marginalen vi får in på att slipa just denna kniv. Med detta sagt har vi med andra ord inget incitament för att avverka mer gods än nödvändigt.
  • När man kommer upp en bit på bladet blir bladet tjockare. För att bibehålla rätt slipvinkel måste man då tunna ut kniven. I praktiken innebär detta att man får en längre egg än tidigare och det man kanske är van vid (hög fasett). Detta kan se lite konstigt ut första gången. En del kunder ifrågasätter då vad vi gjort och varför deras kniv inte sett ut så tidigare. Tänk dig att du har en metallstav (som ska bli en kniv) som är 1 cm tjockt för att överdriva lite. För att få till en egg med 30 graders vinkel så går det inte att göra en egg på 1mm. I ett sådant scenario skulle eggen kanske behöva blir 5 cm hög för att få till e vinkel om 30 grader längst ner vid eggen. Dvs. ju tjockare blad ju högre egg/fasett vilket som sagt kan se lite “fult” och slarvigt ut men så är det. En del privatpersoner misstar sig då och tror att vi slipat bort stor del av eggen när vi i själva verket endast tunnat ut bladet.
  • Många vanliga knivar (ex. Globalknivar, Porcheknivar m.fl.) är masstillverkade av valsat stål och är inte handsmidda. Detta betyder att det upphettade stålet pressas genom valsar där det tunnas ut. Stålet blir då inte rakt utan vågigt (svårt att se med blotta ögat). När man slipar en sådan kniv och måste ta upp eggen (se varför i punkten ovan) för att få till vinkeln så är det vanligt att eggen ser vågig ut. Den del av eggen som rör skärbrädan är helt rak och perfekt men där eggen övergår till bladet kan dessa vågor börja framträda. Slipningen kan då se slarvig ut men det beror enbart på att bladet i sig är vågigt. Detsamma sker om en kniv någon gång blivit böjd! Detta är inget man kan göra något åt utan att fuska, dvs. slipa hela eggen i helt olika vinklar för att får bort vågorna men en sådan fuskslipning ägnar vi oss inte åt utan förklarar hellre detta “fenomen”.
  • Att ändra en knivs form är normalt inget vi gör. Ibland måste man dock göra detta för att undvika att avlägsna mer gods än nödvändigt. En del kunder bryr sig mycket om sin form, dvs. mer än att vi hade varit tvugna att avlägsna massor av mer gods. I dessa fall tar vi in knivarna och slipar dem så att de får tillbaka den ursprungsform de ska ha men då med konsekvensen av att vi måste ta bort betydligt mer gods än vi först gjort. Detta resulterar ofta även i att man får ta en del av knivens längd varför spetsen annars blir av annan form.

 

Category: Slipfrågor

Nej vi slipar alla typer av knivar som t.ex. jakt-, fiske och friluftsknivar m.m. Vi slipar även saxar, kvarndelar och träsnidesverktyg. Vi slipar däremot inte renodlade vapen som t.ex. stiletter och liknande knivar. Vi slipar heller inte buköppnare (används för jakt) då de sällan blir bra.

Se gärna priser och väl där – rubriken “Övriga sliptjänster” för olika typer av föremål vi slipar!

Category: Slipfrågor

Som professionellt sliperi så slipas alltid klacken ner om du som kund inte uttryckligen meddelar oss något annat. Många privatpersoner kallar klacken för “pekfingerskydd”. Med tiden så slits eggen och blir mindre. Om man inte slipar klacken på en sådan kniv kommer inte hela eggen kunna ta i skärbrädan. Som privatperson kan man tycka att detta blir fult men det är så knivar med klack måste slipas varför man måste höra av sig i förväg om man inte önskar få den slipad. En del privatpersoner upplever även att klacken nu blir vass och att det finns en risk att man skär sig när den slipas. Detta stämmer men beror på att man då håller sina fingrar helt fel. Vill man nu inte ha klacken slipad så går det självklart bra att meddela oss detta. Det ska då ske skriftligen via mail i god tid före det att kniven kommer in så att vi hinner göra en notering om detta i ditt ärende.

Obs! Ibland händer det att vi inte slipar en klack om vår slipare eller slipmästare misstänker att den kan vara ihåliga. Vill du att vi slipar klacken ändå så gör vi självklart det men behöver då få godkänt av dig att detta är ok. Skicka oss i så fall ett mail kring detta!

Bilden nedan illustrerar vad som sker med en kniv när man inte slipat klacken:

klack

Category: Slipfrågor

Nej självklart inte. Som professionellt sliperi i 3:e generation med Leif Kohlström i spetsen med 27 års egen erfarenhet så anpassas självklart slipvinkel till varje kniv. Japanska knivar slipas normalt i 10-15 graders vinkel (per sida). Mjukare Europeiska knivar slipas i 15-25 grader.

Category: Slipfrågor

Det vanligaste misstag privatpersoner gör är att de väntar för länge med att skicka in. Detta beror ofta på att de tror att kniven är vassare än den är. Om du skärper/bryner upp din kniv och försöker sliza ett A4 papper i smala strimlor är kniven fortfarande vass. Om kniven hackar sig igen pappret trots att du försökt skärpa den så behöver den skickas in för grundslipning.

Category: Slipfrågor

Nej tyvärr inte. Vårt bästa tips är att kontakta en lokal möbelsnickare/finsnickeri och höra med dem om de kan hjälpa dig (för knivar med trähandtag). Knivar i plast känner vi inte till någon alls som kan lösa. Det finns även 1000 -tals knivmakare i Sverige som kanske kan hjälpa dig att göra ett helt nytt handtag.

Category: Slipfrågor

Ja det går att räta ut. Om den är rejält böjd (ex. i spetsen) kan den gå av när vi försöker räta ut den. Då slipar vi istället fram en ny spets åt dig. När man rätar ut en kniv görs detta för hand. Det betyder att den blir rak men aldrig 100% rak. Vi strävar efter att du inte ska kunna märka tidigare böj med blotta ögat men helt rak blir den aldrig!

Category: Slipfrågor

Ja inga problem. Man kan aldrig svetsa på stål då varje tillverkas stålblandning är en hemlighet (samt då detta skulle ta enormt mycket tid). Däremot slipar vi fram en ny spets. Här kan du kika på en mängd före- och efterbilder på knivar som råkat ut för både det ena och det andra

Category: Slipfrågor

Nej absolut inte! Detta är tyvärr en mycket vanlig missuppfattning. Trivs man med sina knivar bör de slipas. Billigare knivar har ofta ett bra stål. Att de är billiga beror istället på att man sparat in pengar på själv slipningen när de var nya. De slipas då på robotar vilket kan låta bra men inte ger ett särskilt bra resultat! Varje kniv är unik och behöver därför slipas på lite olika sätt (även samma fabrikat och modell). Detta kan inte en robot avgöra varför de är inställda på att ge en så ok skärpa och egg som möjligt. När en slipmästare slipar en billig kniv får du den i retur betydligt bättre slipad än den var som ny och därav är det bättre att skicka in den för grundslipning än att köpa ytterligare en ny med lika dålig slipning!

Category: Slipfrågor
Category: Kontaktsidan
Category: Kontaktsidan

Vår prislista finner du som allra först val i huvudmeny ovan. Om du surfar med en mobiltelefon dras menyn ihop och ligger allra högst upp.Du kan även gå direkt till sidan via denna länk: till prislistan

Bara du kan räkna ut priset…

Vi slipar inte enbart knivar. Därav beställer du hem X skydd och inte slipning av X knivar vilket kan vara lätt att missförstå. Vad för typ av föremål du därefter skickar in vet därför bara du. Olika föremål tar olika lång tid att slipa. Därför har vi olika priser på olika föremål och även på olika slipuppdrag som kan utföras på ett och samma föremål (kostar t.ex. mer att slipa fram en ny spets om den gått av vilket bara du känner till då vi alltid slipar fram en ny utan att fråga). Om du t.ex. skickar in 3 knivar + 1 kökssax blir det ett pris, 4 knivar ett annat pris, 4 knivar där en spets gått av och en ny ska slipas fram ett tredje pris, 4 knivar varav 1 brödkniv som ska tandas om ett fjärde pris. Räcker det med att brödknivens befintliga tänder slipas vassa så är det ett femte totalpris osv. osv. i en näst intill oändlig kombination. Väljer du abonnemang så är du självklart även fri att själv välja vilken typ av föremål du väljer att skicka in från gång till gång. Eftersom det endast är du själv som vet vad du tänker skicka in och i vilket skick föremålen är i så kan vi tyvärr inte presentera ett totalpris, men…

Alla priser står i vår prislista och totalpriset avgörs av de val du önskar. Om du vill ha hjälp med att räkna ut ditt totalpris gör vi det gärna åt dig! Maila oss då på info@knivbrev.se men glöm inte att beskriva vilka övriga val du tänkt göra (abonnemang eller inte, val av de 2 olika slipkvalitéerna, standard eller expressfrakt osv.) då det behövs för att vi ska kunna räkna ut totalpriset åt dig.

Categories: Fakturafrågor, Kontaktsidan

Du betalar alltid via faktura. Den skickas ut via mail ifrån Billogram. I mailet finner du en länk. När du klickar på denna anses din faktura vara mottagen. Det betyder att du även kommer att få en ev. påminnelsefaktura via mail. Om du däremot inte öppnar detta mail och klickar på länken inom 48h skickar Billogram dig en vanlig pappersfaktura.

Normalt väntar vi några dagar extra innan påminnelsefakturan skickas om förfallodagen passerat. Detsamma gäller även om påminnelsefakturan inte betalas inom några dagar. Därefter skickar Billogram ärendet vidare till Lindorff/Lowell om fakturan fortfarande inte är betald.

För dig med abonnemang – vid förnyelse:

Om du t.ex. valt att få 1 Knivbrev per år så får du ut ett nytt Knivbrev + tillhörande faktura efter 12 månader från beställning, oavsett när du skickar in. Om du tycker att nästa Knivbrev kommer att komma för tätt inpå måste du höra av dig och meddela oss en ny månad då du vill att vi väntar tills nästa Knivbrev skickas ut. Detta måste göras innan Knivbrevet skickas då våra högsta kostnader ligger i logistik, porto, specialtillverkade material samt arbete och administration. Ett knivskydd kostar t.ex. hälften av vad kniven det skyddar kostar att slipa.

Förnyelsefakturan ska även denna betalas inom 20 dagar. Om du inte är i behov av att slipa just nu så får du mao ett tillgodo fram tills du skickar in. Vi kontrollerar aldrig hur gammalt ett Knivbrev är så ta den tid du behöver innan du skickar in!

Category: Fakturafrågor

Vi skickar aldrig ut ett nytt Knivbrev på spekulation eller till en kund som valt engångsslipning utan endast till dem som beställt Knivbrev per automatik (X gånger per år). Vänligen kontrollera din orderbekräftelse du har fått via mail vid din beställning. Om du inte finner den i din vanliga inkorg kan den ha landat bland skärppost vilket du gärna även får kontrollera. Om du inte finner din orderbekräftelse kan vi maila dig en kopia på den.

Du kan även se vad du har beställt genom att titta på din föregående faktura. En engångsslipning kostar betydligt mer än för de kunder som väljer att få Knivbrev per automatik.

Category: Fakturafrågor

Om du fått och betalt en förskottsfaktura så baserades den på slipning av X stålknivar (enligt tidigare beställning eller justering om du gjort det). Om du därefter skickar in föremål som kostar mer att slipa (ex. saxar och keramiska knivar) skickas en till faktura ut på mellanskillnaden.

Category: Fakturafrågor

Det är Billogram som hanterar hela vår reskontra. I praktiken får Billogram ett uppdrag via en nattlig körning. Därefter tar Billogram över hela ansvaret kring fakturering, påminnelser inkasso osv. Detta gör de åt oss och 16 000 andra företag.

Fakturarutinerna fungerar såhär:

  1. Billogram skickar först ut fakturan via e-post till den e-postadress du angav vid beställning. I detta mail finns en länk till fakturan.
  2. Om du klickar på länken så anses fakturan vara mottagen. Om betalning inte sker i tid skickas då även påminnelsefakturan ut via mail. Billogram ser exakt när du öppnade denna faktura.
  3. Om du  inte får eller öppnar detta mail inom 48 timmar skickar Billogram istället ut en vanlig faktura. Denna skickas då ut till den adress du angett vid din beställning eller till den adress du själv ska ha uppdaterat om du har flyttat (vi har ingen möjlighet att följa upp när en kund flyttar då vi ej tar ditt personnummer vid beställning).
  4. Om fakturans förfallodatum passeras med 7 dagar skickas påminellesefakturan ut enligt ovan (antingen via mail eller via post).
  5. Om påminnelsefakturan inte heller betalas efter ett antal dagar tar SVEA Inkasso över ärendet och driver ärendet vidare tills betalning erlagts.

Kort och gott är vi ej inblandade i denna process. Upplever du att något är fel eller har frågor så får vi därav hänvisa dig till Billogram (support@billogram.com) eller till SVEA Inkasso om ditt ärende hunnit gå så långt!

Om du vet med dig att du har betalt så är det viktigt att du skickar betalningsunderlag (kopia eller en skärmdump på kontoutdraget) till Billogram (se mailadress ovan) så att de kan hjälpa dig att spåra din inbetalning.

Category: Fakturafrågor

Eventuell orsak 1:

Den vanligaste orsaken till detta är att det kan ta ett par bankdagar innan en inbetalning registreras av Billogram som hanterar detta åt oss. Då fakturan har skickats via mail till dig så kan du söka upp detta mail och klicka på länken i det varpå du kan se om betalningen registrerats varpå din påminnelseavgift då även skrivs av per automatik. Du kan även kolla detta med Billogram – support@billogram.com.

Eventuell orsak 2:

Tidigare samarbetade vi med Visma Collectors som skötte fakturering och inbetalningar åt oss. Om du har sparat vårt tidigare BG –nummer (5607-3703) så har du betalt fel. Rätt BG -nummer till Billogram är:639-8770.

Om du har betalt fel så måste du själv kontakta Visma C. och be dem återbetala dina pengar. Du når dem på 0771-23 24 00. Skicka oss även en kopia på din inbetalning till info@knivbrev.se där det framgår vad som skett så ger vi dig mer tid och tar bort eventuella påminnelseavgifter och betala rätt.

Category: Fakturafrågor

Fakturan skickas alltid ut 48h efter Knivbrevet. Ibland händer det däremot att din brevbärare väljare att lämna Knivbrevet hos ditt lokala postombud istället för att dela ut det. Detta kan bero på att de haft fullt i bilen/på cykeln, att din brevlåda är full eller för liten. PostNord försöker därefter att avisera dig via SMS. Denna process kan gör att din faktura hinner komma fram före Knivbrevet. Om du angett fel mobilnummer eller om du har bytt nummer så kommer självklart inte dessa SMS fram. Efter några dagar blir du därefter aviserad via postavi att hämta ut ditt Knivbrev.

Avvakta isf gärna någon/några dagar men hör därefter av dig om det trots allt inte dyker upp.

Det kan ju även vara så att du har flyttat till ny adress? Vi har ingen möjlighet att uppdatera
detta varför det är viktigt att du hör av dig när du flyttar.

Category: Fakturafrågor
Category: Kontaktsidan
Category: Kontaktsidan

Vi har svarat på alla de vanligaste frågor vi får in. Om du saknar en fråga & svar så meddela oss det gärna!
 

Öppettider

Du når oss enklast via mail – info@knivbrev.se. Vi svarar normalt samma dag men vid hårt tryck så kan det tyvärr ibland ta ett par dag.

Måndag – Fredag: 08.00 – 16.00
Lördag och Söndag – Stängt
Röda dagar – Stängt

Du är självklart även välkommen att lämna dina knivar på plats hos oss i Täby (Parmvägen 8, se nedan). Notera då att vi har lunchstängt mellan 12.00-13.00!

 

Vår adress:

Nedan finner du vår besöksadress där du självklart är hjärtligt välkommen att lämna in och vänta kvar en kort stund tills dina knivar är slipade, vi bjuder på kaffe! Då slipper du självklart även betala frakt!

Knivbrev AB
Parmvägen 8
187 53 Täby

Vårt organisationsnummer är: 556922-1947