Kort Corona info: Vi får många frågor om vi har öppet som vanligt och svaret är ja. Vi har öppet för inlämning på plats i Täby också där vi byggt en Corona-sluss/zon. I praktiken innebär det att man kan prata med oss som vanligt men att vi har en säkerhetszon på 3 meter samt att man får vänta i bilen medan vi slipar (eller komma tillbaka senare om man vill). Knivarna sprayas därefter med alkohol när de är slipade.
Nej absolut inte! Detta är tyvärr en mycket vanlig missuppfattning. Trivs man med sina knivar bör de slipas. Billigare knivar har ofta ett bra stål. Att de är billiga beror istället på att man sparat in pengar på själv slipningen när de var nya. De slipas då på robotar vilket kan låta bra men inte ger ett särskilt bra resultat! Varje kniv är unik och behöver därför slipas på lite olika sätt (även samma fabrikat och modell). Detta kan inte en robot avgöra varför de är inställda på att ge en så ok skärpa och egg som möjligt. När en slipmästare slipar en billig kniv får du den i retur betydligt bättre slipad än den var som ny och därav är det bättre att skicka in den för grundslipning än att köpa ytterligare en ny med lika dålig slipning!
Ja inga problem. Man kan aldrig svetsa på stål då varje tillverkas stålblandning är en hemlighet (samt då detta skulle ta enormt mycket tid). Däremot slipar vi fram en ny spets. Här kan du kika på en mängd före- och efterbilder på knivar som råkat ut för både det ena och det andra
Ja det går att räta ut. Om den är rejält böjd (ex. i spetsen) kan den gå av när vi försöker räta ut den. Då slipar vi istället fram en ny spets åt dig. När man rätar ut en kniv görs detta för hand. Det betyder att den blir rak men aldrig 100% rak. Vi strävar efter att du inte ska kunna märka tidigare böj med blotta ögat men helt rak blir den aldrig!
Nej tyvärr inte. Vårt bästa tips är att kontakta en lokal möbelsnickare/finsnickeri och höra med dem om de kan hjälpa dig (för knivar med trähandtag). Knivar i plast känner vi inte till någon alls som kan lösa. Det finns även 1000 -tals knivmakare i Sverige som kanske kan hjälpa dig att göra ett helt nytt handtag.
Det vanligaste misstag privatpersoner gör är att de väntar för länge med att skicka in. Detta beror ofta på att de tror att kniven är vassare än den är. Om du skärper/bryner upp din kniv och försöker sliza ett A4 papper i smala strimlor är kniven fortfarande vass. Om kniven hackar sig igen pappret trots att du försökt skärpa den så behöver den skickas in för grundslipning.
Nej självklart inte. Som professionellt sliperi i 3:e generation med Leif Kohlström i spetsen med 27 års egen erfarenhet så anpassas självklart slipvinkel till varje kniv. Japanska knivar slipas normalt i 10-15 graders vinkel (per sida). Mjukare Europeiska knivar slipas i 15-25 grader.
Som professionellt sliperi så slipas alltid klacken ner om du som kund inte uttryckligen meddelar oss något annat. Många privatpersoner kallar klacken för “pekfingerskydd”. Med tiden så slits eggen och blir mindre. Om man inte slipar klacken på en sådan kniv kommer inte hela eggen kunna ta i skärbrädan. Som privatperson kan man tycka att detta blir fult men det är så knivar med klack måste slipas varför man måste höra av sig i förväg om man inte önskar få den slipad. En del privatpersoner upplever även att klacken nu blir vass och att det finns en risk att man skär sig när den slipas. Detta stämmer men beror på att man då håller sina fingrar helt fel. Vill man nu inte ha klacken slipad så går det självklart bra att meddela oss detta. Det ska då ske skriftligen via mail i god tid före det att kniven kommer in så att vi hinner göra en notering om detta i ditt ärende.
Obs! Ibland händer det att vi inte slipar en klack om vår slipare eller slipmästare misstänker att den kan vara ihåliga. Vill du att vi slipar klacken ändå så gör vi självklart det men behöver då få godkänt av dig att detta är ok. Skicka oss i så fall ett mail kring detta!
Bilden nedan illustrerar vad som sker med en kniv när man inte slipat klacken:
Nej vi slipar alla typer av knivar som t.ex. jakt-, fiske och friluftsknivar m.m. Vi slipar även saxar, kvarndelar och träsnidesverktyg. Vi slipar däremot inte renodlade vapen som t.ex. stiletter och liknande knivar. Vi slipar heller inte buköppnare (används för jakt) då de sällan blir bra.
Se gärna priser och väl där – rubriken “Övriga sliptjänster” för olika typer av föremål vi slipar!
Om du inte blir 100% nöjd med slipningen så ska du höra av dig! Vi erbjuder dig alltid 100% nöjd-kund-garanti och därigenom helt gratis omslipning av vår slipmästare om du inte blir nöjd! Du måste då höra av dig inom 14 dagar och innan du börjat använda kniven/knivarna. Knivar som bär tydliga märken av de har skärpts eller använts flitigt innefattas ej av denna garanti. Garantin bygger på att du undersöker dina knivar så snart du får dem i retur och därefter hör av dig innan du börjar använda dem så att vi får möjlighet att kontrollera dem direkt och låta sliparen gå igenom dem tillsammans med vår slipmästare.
Även om det är ovanligt så händer det att vi måste slipa om en kunds kniv. Då tar vi in kniven, dokumenterar klagomålet, kontrollerar och dokumenterar slipvinklar med lasermätare och därefter slipar vår slipmästare om kniven så att du ska bli nöjd denna gång!
Några saker att tänka på före omslipning och som inte alla känner till:
Nej, tyvärr slipar vi inte keramiska knivar. Anledningen är att en stor del av dem aldrig går att få bra igen likt stålknivar. Stålknivar kan man tunna ut vid behov. Keramiska knivar spricker om man försöker och därmed har de en begränsad livslängd.
Knivbrev får åter toppbetyg och ökar även ytterligare från 2018 toppbetyg till än högre betyg 2020. Undersökningen utförs av Svenskt Kvalitetsindex (SKI) där NKI (Nöjd-Kund-Index) mäts. SKI har intervjuat närmare 2000 av dem slumpvist utvalda kunder genom åren. Endast enskilda företag inom en helt annan bransch (privata tandläkare), har lika nöjda kunder och höga betyg som vi. Här kan du ta del av resultatet.. Under 2020 blev Knivbrev åter ett Superföretag vilket endast totalt 709 av Sveriges företag får titulera sig som enligt Bisnode. Utöver detta har vi kvalificerat oss som Gasellföretag flera år i rad. En utmärkelse som Dagens Industri (DI) delar ut. Veckans Affärer har även de utsett Knivbrev till ett av årets Superföretag flera år i rad.
Om någon av dina knivar är längre än 40 cm (blad + skaft) så kommer den inte att få plats i vårt vanliga Knivbrev. Om någon av dina knivar inte får plats så skickar vi ut ett större till dig – utan extrakostnad! Spara knivskydden men släng det mindre Knivbrevet samt den svarspostklisterlapp du fått hem och skicka alla dina knivar i det större brevet.
Om du redan vid beställning vet med dig att du har en eller flera knivar som är längre än 40 cm så kan du göra din beställning som vanligt och maila in till oss direkt efter beställningen så skickar vi ut ett större Knivbrev direkt. Maila oss på info@knivbrev.se.
Du når oss alltid betydligt snabbare via epost än via telefon då vi är flera som hjälper till att svara på mailen än i telefon.
Majoriteten av alla frågor vi får besvaras direkt i vår FAQ (vanliga frågor) som du finner ovan! Kika gärna där så finner du säkert den information du efterfrågar. Skicka annars ditt ärende/fråga till info@knivbrev.se (bifoga gärna ditt kundnummer (5 siffror och ibland med ett bindestreck, ex. 12345-2) eller eventuellt fakturanummer om du har det tillhands).
Vårt telefonnummer är: 072 – 32 83 456 och våra telefontider är vardagar 13.30-16.00. Observera att vi nu har långa svarstider i telefon pga. Corona som i sin tur gjort att kundtjänst jobbar hemifrån med endast 1 telefon inkopplad.
Måndag – Fredag: 08.00 – 16.00
Lördag och Söndag – Stängt
Röda dagar – Stängt
Om du önskar få dina föremål slipade på plats har vi öppet enligt ovan men med lunchstängt mellan 12.00-13.00.
Observera att vi i returnerar dina knivar inom 1-2 arbetsdagar (24-48 timmar, under januari och juni/juli brukar vi behöva mer tid). Dvs. om vi t.ex. får in dina knivar på en fredag så kommer det ofta att öppnas, slipas och returneras på fredagen (för dig som valt PRO -slipning) eller på måndagen (för dig som valt Sharp -slipning) och då har du dem i retur på måndagen eller tisdagen beroende på val. Om din brevbärare väljer att avisera dig istället för att dela ut ditt Knivbrev kan det ta 1 dag extra i enstaka fall (gäller även för dig som skickar in med REK -försäkring som tillval).
Du är självklart även välkommen att lämna dina knivar på plats hos oss i Täby (Parmvägen 8, se nedan). Notera då att vi har lunchstängt mellan 12.00-13.00!
Under vissa månader på året har vi extremt mycket mer att göra än övriga tider på året. Om du önskar så snabb retur som möjligt är rekommendationen att inte skicka in just då eller istället välja expressfrakt då det prioriteras före de som väljer standardfrakt. De tuffaste månaderna på året då flest skickar in samtidigt är december till mars samt juli och augusti (juni brukar vara lugn). Övriga månader brukar vi kunna slipa och returnera samma dag, men kolla gärna först med kundtjänst för att vara helt säker (info@knivbrev.se). Väljer du express prioriteras du allt först i kön och dina föremål slipas och returneras alltid samma vardag vi får in dem.
Nedan finner du vår besöksadress där du självklart är hjärtligt välkommen att lämna in och vänta kvar en kort stund tills dina knivar är slipade, vi bjuder på kaffe! Då slipper du självklart även betala frakt!
Knivbrev AB
Parmvägen 8
187 53 Täby
Vårt organisationsnummer är: 556922-1947
Michael Johansson – VD
Henrik Orwander – Marknadschef
Leif Kohlström – Ansvarig slipmästare
Alexander Kaiser – Kundtjänstansvarig
Sonny Nyström – Teamleader sliparna
För kontakt, vg. maila oss på info@knivbrev.se så flyttas ärendet över till rätt person av vår kundtjänst.
Vi ses på olika mässor framöver men tveka aldrig på att höra av dig om du har några som helst frågor eller funderingar!