NKI-undersökningar (NKI, står för nöjd kund index) genomförs årligen på 10 000 -tals företag och i de flesta branscher. Svenskt Kvalitetsindex (SKI) gör oberoende undersökningar av bland annat NKI.
Vi vill passa på att tacka alla kunder som ställt upp och svarat på frågorna i intervjuerna. Frågorna och betyget presenteras längre ned på denna sida.
2021 blev vi nominerad till Scandinavia Prestige Awards, tävlingen avgörs senare i år. Under 2020 blev vi dessutom åter ett Superföretag vilket endast totalt 709 av Sveriges företag får titulera sig som enligt Bisnode. Utöver detta har vi kvalificerat oss som Gasellföretag flera år i rad. En utmärkelse som Dagens Industri (DI) delar ut. Veckans Affärer har även de utsett Knivbrev till ett av årets Superföretag flera år i rad.
Utöver ovan nämnda fina utnämnelser blev vi även Årets Företag i Täby 2019. Juryn bestod av Täbys kommunstyrelse och Sveriges största företagsorganisation – Företagarna. Täby är dessutom Sveriges mest företagstäta kommun vilket innebar tuffast möjliga konkurrens. Detta gör oss extra stolta även om våra kunder är viktigast av allt vilket denna sida handlar om…
NKI är ett branschoberoende index med skalan 1:100 som mäter kundnöjdhet, dvs. hur nöjda kunderna generellt är med det företag de handlar med. NKI ska däremot INTE förväxlas med procent (%)! Ett NKI -värde på ex. 80 innebär alltså INTE att 80% är nöjda och 20% är missnöjda vilket ju inte vore något vidare betyg! Den bransch i Sverige som har allra högst NKI är tandläkare. Av dessa är det bara ett fåtal privattandläkare som kommer över ett NKI på 80 (för att gå händelserna i förväg – vårt betyg landande på 83,5!!!). Såhär ser “betygsskalan” ut:
Som rapporten från 2018 visar så hade vi redan ett superbetyg 2018 med hela 79,8. I år ökade vi rejält till till 83,5. En rejäl ökning som få företag kan mäta sig med, oavsett bransch!
Alla företag kan och ska förbättra sig, det är av vad företagande går ut på och även dessa undersökningar. Ligger man under 60 har man mycket att jobba på. Ligger man över 75 gör man det mesta rätt, därmed inte sagt att man ligger på latsidan. I vårt fall fokuserar vi nu på att förbättra oss ytterligare på ett par, tre utvalda fokusområden fram till nästa granskning.
Grafen visar hur produktkvalité och leveranssäkerheten bidragit till vårt höga NKI -resultat:
Andra viktiga faktorer som bidragit till våra höga betyg är slipkvalité, tjänstens enkelhet och pålitlighet.
Ett av de kanske viktigaste mätvärden ett företag har är antalet ambassadörer, dvs. kunder som aktivt rekommenderar ett företag vidare till vänner och bekanta samt arbetskollegor. Denna undersökning förklarar hur Knivbrev lyckas växa år efter år. Något som vore omöjligt utan en såhär stor andel nöjda kunder och ambassadörer…
Att driva ett företag med relativt låga marginaler i förhållande till höga marknadsföringskostnader är en utmaning. För att få en sådan affär att gå ihop måste därför majoriteten av våra kunder bli så pass nöjda att de återkommer. Genom detta kan den initiala marknadsföringskostnaden år 1 slås ut över tid och på så vis vända en förlustaffär till lönsamhet.
Höga snittbetyg är alltid trevligt att ha men för att kunna bli än bättre måste man förstå varför vi får så höga betyg och vad vi kan förbättra ytterligare. Denna GAP -analys ger många bra svar på vad vi kan förbättra ytterligare:
Vi har extremt nöjda kunder vilket även över 35 000 recensioner på Facebook, Trustpilot och RECO vittnar om. Trenden höll i sig och vi har jobbat på att förbättra resultat. Vi fortsätter förgylla våra kunders matlagning genom att bibehålla de högt ställda krav vi har på slipning med samma metoder vi utvecklat i 3 generationer och i över 59 år, sedan 1965.
Återigen – stort tack till alla er som tagit sig tid och ställt upp i vår kundundersökning utförd av Svenskt Kvalitetsindex,