Knivbrev®

Beställ inom:

TIM MIN SEK
så skickar vi ditt Knivbrev idag.

Hur många föremål vill du ha slipade?


Över 35.000 nöjda kunder

Allt du behöver snabbt enkelt & tryggt

50 års erfarenhet

Privatperson
Företag
?
Välj antal föremål du vill ha slipade. Önskar du få fler än 7 föremål slipade så skickas 2 Knivbrev ut. Ps! Har du föremål som är längre än 36 cm så meddela oss detta efter beställning på info@knivbrev.se så skickar vi ut ett stort Knivbrev.
?
Önskar du ett abonnemang för att ta del av våra bästa priser väljer du antingen 1ggr/år eller 2ggr/år osv. Vill du inte ha ett abonnemang väljer du engångsslipning.
?
Pro-slipning bör du som har knivar som kostar mer än 450 kronor styck välja! Pro-slipningen innebär att mer tid läggs på slipning och poleringen av eggen. Pro valet innebär även snabbare retur. Se priser för mer information.
?
Har du en kampanjkod eller vill nyttja ditt presentkort så skriver du in din kod här.
Jag accepterar villkoren
?
Välj antal föremål du vill ha slipade. Önskar du få fler än 7 föremål slipade så skickas 2 Knivbrev ut. Ps! Har du föremål som är längre än 36 cm så meddela oss detta efter beställning på info@knivbrev.se så skickar vi ut ett stort Knivbrev.
?
Önskar du ett abonnemang för att ta del av våra bästa priser väljer du antingen 1ggr/år eller 2ggr/år osv. Vill du inte ha ett abonnemang väljer du engångsslipning.
?
Pro-slipning bör du som har knivar som kostar mer än 450 kronor styck välja! Pro-slipningen innebär att mer tid läggs på slipning och poleringen av eggen. Pro valet innebär även snabbare retur. Se priser för mer information.
?
Har du en kampanjkod eller vill nyttja ditt presentkort så skriver du in din kod här.
Jag accepterar villkoren

Efter en professionell grundslipning blir dina knivars egg som nya igen! Med våra priser lönar det sig att grundslipa såväl gamla, trasiga, billiga som exklusiva köksknivar, bruksknivar, jakt- och fiskeknivar samt olika typer av saxar, kvarndelar m.m. Knivbrev är Sveriges och Europas största och modernaste sliperi med över 50 års erfarenhet (sedan 1965)!

Över 100 artiklar i media, 8 000 skrivna recensioner, 36 500 nöjda och återkommande privatkunder, 3 500 professionella kockar, restauranger, matbutiker m.fl:

artiklar_vers3

Värt att känna till!

När vi skriver “slipning” så innebär det att våra slipmästare slipar upp en ny skäregg frånBryne_prissidan grunden åt dig (eggen blir som ny och får åter igen formen av ett stort “V”). Många privatpersoner tror felaktigt att de slipar en kniv med en brynstav (keramiskt eller med diamantbelägg), skärpstål, baksidan på en tallrik eller med den hemmaslip man gått och köpt (manuell eller elektrisk). Dessa produkter skärper endast upp (reser säger man på fackspråk) eggen så att kniven blir vass igen – men bara för stunden! Du sliter samtidigt ner eggen. När eggen är helt nersliten har den formen av ett “U” och då kan du inte skärpa den vass längre. Då måste en ny skäregg arbetas fram (stort “V”) och det är här vi som professionellt sliperi kommer in i bilden. Vi kan även omprofilerar trasiga knivar med avbrutna toppar eller som har djupa hack i eggen (se före- & efterbilder här).

Rör inte ihop underhåll med grundslipning (från Cerveras hemsida):

“Bra knivar håller nästan hur länge som helst. Om du sköter dem rätt kommer de att vara lika härliga att använda år efter år. För att hålla skärpan på kniven finns två metoder. Skärpning med brynstav kan du göra ofta, nästan varje gång du tar fram din kniv. Slipning däremot behövs bara när skärpningen inte längre räcker till – när kniven känns slö och inte är lika rolig att använda. Skärpning är enkelt. Även underhållsslipning går att göra själv. När inte heller det räcker är det dags att anlita ett proffs.” Källa: www.Cervera.se

För våra över 36 500 matintresserade privatpersoner så räcker det med att skicka in sina knivar för grundslipning cirka 1-2 gånger per år. Våra 3 500 kockar gör det betydligt mer ofta än så!

GRUNDSLIPNING AV KNIVAR I STÅL

* Pro-slipning är ingen nyhet utan så vi alltid slipat våra kunders knivar i alla år. Proslipning bör du som har höga krav och knivar som kostat dig över cirka 450 kr styck välja. Det läggs ner mer tid på Prokundernas knivars egg då de slipas och poleras finare. Vidare returneras Prokundernas knivar för det mesta samma dag Knivbrevet kommer in!

* Sharp-slipning är till för dig som har lite billigare bruksknivar som nu behöver en ny professionell skäregg. Skillnaden är att eggen blir något grövre slipad och inte lika välpolerad som vid en Proslipning. Kniven blir mycket vass men inte lika vass som Proslipade knivar. Knivbrevet returneras senast efter 48h för detta alternativ.

Det är tyvärr inte möjligt att kombinera Pro- och Sharpalternativen för olika knivar i ett och samma Knivbrev.

Obs! Vid rekommenderad försändelse (REK) så kan det ta 1 dag extra (oavsett alternativ ovan). Kostnaden för eventuell REK -försäkring och Postens porto finner du nedan.

Exempel – bra att läsa…

Om du t.ex. väljer 1 eller 2 gånger per år så innebär det att du får hem ett nytt Knivbrev efter 12 eller 6 månader från beställning. Önskar du vänta än längre eller få ditt Knivbrev senare går det självklart bra. Maila oss då innan nästa Knivbrev skickas ut. När du får ditt Knivbrev kan du alltid vänta med att skicka in det tills dina knivar verkligen behöver slipas! Poängen är att du ska kunna skicka in dina knivar och övriga föremål precis när det behövs. Om du inte önskar få hem automatiskt Knivbrev väljer du istället ”Engångsslipning” och får då själv beställa nytt Knivbrev vid behov.

För dig som väljer automatiskt Knivbrev så kan du säga upp eller ändra antal knivskydd du får hem precis när som helst under året, men före det att nästa Knivbrev skickas ut. Om du väljer 1 gång per år förbinder du dig till minst 1 förnyelse innan uppsägningen då träder i kraft, dvs. du får då minst 2 Knivbrev.

Om du önskar slipa mer ofta än 2 gånger per år så erbjuder vi än bättre priser, skicka oss då bara ett mail så återkommer vi snarast med pris.

Se rubrik betalning nedan för mer information kring det.

GRUNDSLIPNING AV ÖVRIGA FÖREMÅL

* Om du absolut önskar en omtanding ska knivskyddet du lägger brödkniven i märkas upp med ”Tanda om”. I annat fall är risken stor att våra slipmästare endast slipar upp befintliga tänder vilket kan göra dig besviken om du hade förväntat dig en omtandning!

** Dessa priser inkluderar även grundslipning och gäller stålknivar (ingår i priserna för keramiska knivar). Med ”återställer” menas att vi slipar kniven, dvs. profilerar om den så att den blir något smalare men annars behåller formen i den mån det går. Det går däremot aldrig att svetsa på stål/en ny spets då blandningen i stålets blad är knivtillverkarnas hemlighet.

*** Vi slipar även en mängd andra föremål. Dessa tar normalt längre tid att få tillbaka. Maila oss gärna för pris! Keramiska knivar slipar vi endast i undantagsfall då kund skickar in stålknivar i samband med de keramiska.

 

Kostnaden för eventuell REK -försäkring och Postens porto finner du under rubrik ”försäkring & porto” nedan.

Presentkort

Nu kan du ge bort en mycket uppskattad gåva – grundslipade knivar. Vi känner ju alla flera vänner och bekanta som aldrig skulle ha en tanke på att slipa sina knivar. Vi känner säkert även flera som tror sig slipa sina knivar själva med sitt bryne eller sin plastiga hemmaslip. För dessa personer blir en grundslipning hos Knivbrev en helt ny och garanterat mycket uppskattad erfarenhet. Klicka här för mer information.

Tips kring extrainskick & val av antal slipningar per år

Ett vanligt scenario är att en kund har 6 knivar som man önskar grundslipade omgående. Man vill dock inte vara utan alla knivar samtidigt. Man vill kanske heller inte ha ett abonnemang på 6 knivar 2 gånger per år då alla knivar inte används lika flitigt.
Ett tips är då att välja ett abonnemang på 3 knivar och 2 gånger per år istället för 6 knivar 1-2 gånger per år. Maila oss direkt efter din beställning och meddela oss bara att du önskar 3 extra knivskydd (totalt 6 stycken) den första gången. Då uppdaterar vi din order men ej ditt abonnemang som står kvar på 3 knivskydd per gång. När du väl får hem Knivbrevet nästa gång (med 3 knivskydd) så kan du vänta i upp till 6 månader till (tills nästa Knivbrev skickas) med att skicka in det.

En annan variant är att du beställer hem ett helt nytt Knivbrev (vi kallar det för ett extrainskick) som då inte blir ett eget abonnemang. Du får då samma slippriser som på ditt grundabonnemang.

Betalning

Betalning sker via e-postfaktura som du har 20 dagar på dig att betala. Inga fakturaavgifter eller liknande tillkommer! Fakturan skickas ut separat via mail från vår samarbetspartner Billogram som hjälper oss med fakturering och hantering av inbetalningar (från och med 24 augusti 2015). Den skickas senast 15 dagar efter beställningsordern genomfördes eller i samband med din förnyelse (för dig som valt att få ut Knivbrev per automatik X ggr per år) och baseras då på antalet beställda knivskydd eller valda sliptjänster om du redan skickat in Knivbrevet. Du kan däremot alltid vänta i 6-12 månader (beroende på antal Knivbrev du valt per år) med att skicka in! Posten AB, våra leverantörer m.fl. väntar inte lika länge med att ta betalt varför vi tillämpar denna betalningsmodell. För dig som beställer slipning av 8 föremål eller fler så delas detta upp på 2 Knivbrev, 2 kundnummer och även 2 fakturor.

Om du får hem en förskottsfaktura och senare skickar in föremål som kostar mer att slipa eller t.ex. skickar in med extra REK –försäkring (som du själv måste välja bort, se nästa rubrik) så tillkommer en extrafaktura på mellanskillnaden.

Om du inte skulle bli nöjd så slipar vi om din knivar igen, helt utan extrakostnad, men den risken är näst intill obefintlig!

REK -försäkring & porto

Om du önskar extra trygg frakt med 100% spårbarhet så kan du välja försäkrad transport (REK). Då är dina föremål försäkrade med ett nyanskaffningsvärde upp till 15 000 kronor vid förlust. Kostnaden för detta renodlade försäkringstillägg är 199 kronor och tillkommer då utöver vanligt porto som du kan läsa om nedan! Att skicka som rekommenderat brev (REK) är enkelt. Allt du behöver göra är att lämna in ditt Knivbrev via ditt lokala postkontor (spara inlämningskvittot som är ditt försäkringsbevis). Om du skickar in via REK så returnerar vi självklart via REK (ta med dig ID -kort när du ska hämta ut). Hela transporten går att följa på PostNords hemsida (direkt på deras startsida).

Du måste beställa ditt Knivbrev med namnet på ditt ID -kort. Dvs. heter du Karl så kan du inte beställa som ”Kalle” (om du vill skicka med REK). Då får postombudet inte lämna ut ditt Knivbrev till dig, hur “knasigt” de än må låta!

Kostnaderna

När du skickar in ett Knivbrev så är portot betalt. Postens portokostnad läggs istället på din faktura. Om du skickar 1-2 föremål så är Postens portokostnad 119 kr och om du skickar 3-7 knivar så är den 169 kr. Portokostnaden inkluderar samtliga 3 transporter (tomt Knivbrev och skydd hem till dig, dina knivar in till oss och därefter åter till dig). Notera att REK inte är en del av portokostnaden utan en helt fristående försäkring som kostar 199 kr extra!

Ditt totalpris blir med andra ord Postens portokostnad + slipkostnaden samt eventuell transportförsäkring (REK) om så önskas. Inga övriga kostnader tillkommer!

Viktigt kring REK före och efter den 11 mars 2016:

Om du inte vill skicka in som REK och har en svarspostetikett du fått före den 11 mars 2016 så ska du själv stryka ordet REK på svarspostklisterlappen du fått hem och klistrar på Knivbrevet. För dig som fått/får ut ett Knivbrev efter den 11 mars 2016 så måste du istället maila oss på info@knivbrev.se så mailar (eller skickar) vi ut en svarspostetikett för REK. Denna ersätter då den svarspostetikett du får hem.

Avsluta eller justera

Om du väljer ”engångsslipning” så får du aldrig hem ett nytt Knivbrev per automatik. Dvs. du får då endast hem Knivbrevet du beställt och får därefter själv gå in och beställa nytt Knivbrev vid behov.

Om du istället väljer att få hem Knivbrev per automatik så får du bland annat bättre priser. Du kan t.ex. välja 1 gång per år, 2 gånger per år eller mer ofta än så och det är bara att skicka oss ett mail till info@knivbrev.se för att säga upp (uppge gärna kundnummer men åtminstone ditt namn & mobilnummer).
Uppsägningen kan endast göras via e-post (eller skriftligen) och anses först vara giltig efter att du får en bekräftelse via mail av oss. Spara detta mail om något misstag skulle begås!

Uppsägningen kan göras precis när som helst och gäller från det att du skickade ditt mail. Uppsägning ska ske före det att ett nytt Knivbrev skickats ut. Annars träder den först i kraft inför nästa utskick. För oss är det logistik, porto, det specialtillverkade emballaget, arbete med detta samt administration som kostar. Därav måste uppsägning ske innan dessa nya kostnader uppstår. Att slipa 1 kniv kostar t.ex. hälften av vad knivskyddet du får hem kostar att tillverka.

Väljer du 1-2 gånger per år så får du ut totalt 2 stycken Knivbrev med önskat antal knivskydd i, även om du säger upp ditt abonnemang direkt efter första Knivbrevet. Detta då det i praktiken annars blir en engångsslipning som kostar mer (se priserna ovan).
Abonnemanget är löpande, dvs. du får X Knivbrev per år beroende på vad du har beställt. Du får alltså inte ut X Knivbrev ett år.

Justeringar av antal knivskydd eller Knivbrev per år

Du kan självklart justera antalet knivskydd som ska skickas ut till dig innan du får ditt Knivbrev. Du kan både beställa extra skydd eller färre (minst 1) om du vill. Det viktiga är däremot att detta görs innan Knivbrevet skickas ut. Du kan självklart även ändra antalet Knivbrev du önskar få hem per automatik per år. Önskemål kring justeringarna görs via mail till info@knivbrev.se.

ALLTID med Nöjd-kund-garanti!

Vi erbjuder ALLTID en nöjd-kund-garanti som innebär att vi kostnadsfritt slipar om dina knivar om du inte skulle bli nöjd! Detta är dock en garanti vi vet att du inte kommer behöva! Detta då vi under 50 år byggt upp kundrelationer med många av Sveriges mest kräsna kunder – Årets Kock -vinnare, välkända restauranger, livsmedelskedjor, slakterier m.fl. Att slipa knivar är dock ett komplext hantverk så blir du det minsta missnöjd hoppas vi att du hör av dig så löser vi det! Klicka här för att läsa mer om vår nöjd-kund-garanti!

Ställ din fråga här

Lämna ett meddelande så återkommer vi snarast!