Privatperson
Företag
?
Välj antal föremål du vill få slipade. Om du t.ex. har 4 knivar och 2 saxar väljer du 6 st. Om du önskar få fler än 7 föremål slipade så delas det upp på 2 Knivbrev som du självklart då även kan skicka in vid olika tillfällen!
?
Vill du alltid se till att ha vassa Knivar väljer du att få hem ett Knivbrev på abonnemang ex. 1-2 gånger per år för bättre priser. Annars väljer du en engångsslipning och beställer nytt Knivbrev vid behov.
?
Pro-slipning bör du som har knivar som kostar mer än 450 kronor styck välja! Pro-slipningen innebär att mer tid läggs på slipning och poleringen av eggen. Pro valet innebär även snabbare retur. Se priser i huvudmenyn för mer information.
?

Standard innebär att Knivbrevet transporteras som ekonomibrev (B-post) till och från oss. Transporttid 3-4 vardagar åt vardera håll.

Med express sker transporten som A -post. Transporttid 1-2 vardagar i alla led. Kostar totalt 49 kr extra + slipning samma dag vi får in det.

Observera att transport ej sker under helger vilket måste adderas till transporttiden.

?
För dig som har fått ett presentkort ska du välja “Nyttja presentkort du fått” som val för antal knivbrev per år. Därefter fyller du i koden här. Om du väljer engångsslipning döljs denna ruta då vi aldrig erbjuder rabatt på det.
Jag har läst & accepterar villkoren
?
Välj antal föremål du vill få slipade. Om du t.ex. har 4 knivar och 2 saxar väljer du 6 st. Om du önskar få fler än 7 föremål slipade så delas det upp på 2 Knivbrev som du självklart då även kan skicka in vid olika tillfällen!
?
Vill du alltid se till att ha vassa Knivar väljer du att få hem ett Knivbrev på abonnemang ex. 1-2 gånger per år för bättre priser. Annars väljer du en engångsslipning och beställer nytt Knivbrev vid behov.
?
Pro-slipning bör du som har knivar som kostar mer än 450 kronor styck välja! Pro-slipningen innebär att mer tid läggs på slipning och poleringen av eggen. Pro valet innebär även snabbare retur. Se priser i huvudmenyn för mer information.
?

Standard innebär att Knivbrevet transporteras som ekonomibrev. Transporttid 3-4 vardagar.

Med express sker transporten som A -post. Transporttid 1-2 vardagar i alla led. Kostar totalt 49 kr extra.

Observera att transport ej sker under helger vilket måste adderas till transporttiden.

?
För dig som har fått ett presentkort ska du välja “Nyttja presentkort du fått” som val för antal knivbrev per år. Därefter fyller du i koden här. Om du väljer engångsslipning döljs denna ruta då vi aldrig erbjuder rabatt på det.
Jag accepterar villkoren

Beställ inom:

TIM MIN SEK
så skickar vi ditt Knivbrev idag.

58 års erfarenhet i 3 generationer

Över 250.000 nöjda & återkommande kunder

Du får hem allt för trygg & säker transport

Sveriges Bästa E-handel 2025 och bland Sveriges mest nöjda kunder – Svenskt Kvalitetsindex (SKI)! Över 35 000 recensioner, 240 000 nöjda och återkommande privatkunder och över 10 000 professionella kockar, restauranger m.fl.


LIVE

från RECO.se & över 11 000 recensioner:


Service 24/7 – Logga in på Mina sidor och gör det själv, så slipper du vänta!

När du loggar in på Mina sidor kan du i princip göra allt vi på kundtjänst kan göra, här är ett litet axplock:

Du betalar alltid via faktura. Den skickas ut via mail ifrån Billogram. I mailet finner du en länk. När du klickar på denna anses din faktura vara mottagen. Det betyder att du även kommer att få en ev. påminnelsefaktura via mail. Om du däremot inte öppnar detta mail och klickar på länken inom 48h skickar Billogram dig en vanlig pappersfaktura.

Normalt väntar vi några dagar extra innan påminnelsefakturan skickas om förfallodagen passerat. Detsamma gäller även om påminnelsefakturan inte betalas inom några dagar. Därefter skickar Billogram ärendet vidare till Lindorff/Lowell om fakturan fortfarande inte är betald.

För dig med abonnemang – vid förnyelse:

Om du t.ex. valt att få 1 Knivbrev per år så får du ut ett nytt Knivbrev + tillhörande faktura efter 12 månader från beställning, oavsett när du skickar in. Om du tycker att nästa Knivbrev kommer att komma för tätt inpå måste du höra av dig och meddela oss en ny månad då du vill att vi väntar tills nästa Knivbrev skickas ut. Detta måste göras innan Knivbrevet skickas då våra högsta kostnader ligger i logistik, porto, specialtillverkade material samt arbete och administration. Ett knivskydd kostar t.ex. hälften av vad kniven det skyddar kostar att slipa.

Förnyelsefakturan ska även denna betalas inom 20 dagar. Om du inte är i behov av att slipa just nu så får du mao ett tillgodo fram tills du skickar in. Vi kontrollerar aldrig hur gammalt ett Knivbrev är så ta den tid du behöver innan du skickar in!

Vi skickar aldrig ut ett nytt Knivbrev på spekulation eller till en kund som valt engångsslipning utan endast till dem som beställt Knivbrev per automatik (X gånger per år). Vänligen kontrollera din orderbekräftelse du har fått via mail vid din beställning. Om du inte finner den i din vanliga inkorg kan den ha landat bland skärppost vilket du gärna även får kontrollera. Om du inte finner din orderbekräftelse kan vi maila dig en kopia på den.

Du kan även se vad du har beställt genom att titta på din föregående faktura. En engångsslipning kostar betydligt mer än för de kunder som väljer att få Knivbrev per automatik.

Om du fått och betalt en förskottsfaktura så baserades den på slipning av X stålknivar (enligt tidigare beställning eller justering om du gjort det). Om du därefter skickar in föremål som kostar mer att slipa (ex. saxar och keramiska knivar) skickas en till faktura ut på mellanskillnaden.

Det är Billogram som hanterar hela vår reskontra. I praktiken får Billogram ett uppdrag via en nattlig körning. Därefter tar Billogram över hela ansvaret kring fakturering, påminnelser inkasso osv. Detta gör de åt oss och 16 000 andra företag.

Fakturarutinerna fungerar såhär:

  1. Billogram skickar först ut fakturan via e-post till den e-postadress du angav vid beställning. I detta mail finns en länk till fakturan.
  2. Om du klickar på länken så anses fakturan vara mottagen. Om betalning inte sker i tid skickas då även påminnelsefakturan ut via mail. Billogram ser exakt när du öppnade denna faktura.
  3. Om du  inte får eller öppnar detta mail inom 48 timmar skickar Billogram istället ut en vanlig faktura. Denna skickas då ut till den adress du angett vid din beställning eller till den adress du själv ska ha uppdaterat om du har flyttat (vi har ingen möjlighet att följa upp när en kund flyttar då vi ej tar ditt personnummer vid beställning).
  4. Om fakturans förfallodatum passeras med 7 dagar skickas påminellesefakturan ut enligt ovan (antingen via mail eller via post).
  5. Om påminnelsefakturan inte heller betalas efter ett antal dagar tar SVEA Inkasso över ärendet och driver ärendet vidare tills betalning erlagts.

Kort och gott är vi ej inblandade i denna process. Upplever du att något är fel eller har frågor så får vi därav hänvisa dig till Billogram (support@billogram.com) eller till SVEA Inkasso om ditt ärende hunnit gå så långt!

Om du vet med dig att du har betalt så är det viktigt att du skickar betalningsunderlag (kopia eller en skärmdump på kontoutdraget) till Billogram (se mailadress ovan) så att de kan hjälpa dig att spåra din inbetalning.

Eventuell orsak 1:

Den vanligaste orsaken till detta är att det kan ta ett par bankdagar innan en inbetalning registreras av Billogram som hanterar detta åt oss. Då fakturan har skickats via mail till dig så kan du söka upp detta mail och klicka på länken i det varpå du kan se om betalningen registrerats varpå din påminnelseavgift då även skrivs av per automatik. Du kan även kolla detta med Billogram – support@billogram.com.

Eventuell orsak 2:

Tidigare samarbetade vi med Visma Collectors som skötte fakturering och inbetalningar åt oss. Om du har sparat vårt tidigare BG –nummer (5607-3703) så har du betalt fel. Rätt BG -nummer till Billogram är:639-8770.

Om du har betalt fel så måste du själv kontakta Visma C. och be dem återbetala dina pengar. Du når dem på 0771-23 24 00. Skicka oss även en kopia på din inbetalning till info@knivbrev.se där det framgår vad som skett så ger vi dig mer tid och tar bort eventuella påminnelseavgifter och betala rätt.

Fakturan skickas alltid ut 48h efter Knivbrevet. Ibland händer det däremot att din brevbärare väljare att lämna Knivbrevet hos ditt lokala postombud istället för att dela ut det. Detta kan bero på att de haft fullt i bilen/på cykeln, att din brevlåda är full eller för liten. PostNord försöker därefter att avisera dig via SMS. Denna process kan gör att din faktura hinner komma fram före Knivbrevet. Om du angett fel mobilnummer eller om du har bytt nummer så kommer självklart inte dessa SMS fram. Efter några dagar blir du därefter aviserad via postavi att hämta ut ditt Knivbrev.

Avvakta isf gärna någon/några dagar men hör därefter av dig om det trots allt inte dyker upp.

Det kan ju även vara så att du har flyttat till ny adress? Vi har ingen möjlighet att uppdatera
detta varför det är viktigt att du hör av dig när du flyttar.

Logga in på “Mina Sidor” här. Lösenordet får du direkt till din mailadress.

Öppettider

Denna vecka som slutar med fredagen den 9:e maj har vi haft flera sjuka på kundtjänst och ligger därför efter med att svara på mail. Vi jobbar på för att snabbt hinna ikapp under kommande vecka, förutsatt att de flesta är på benen igen.
Absolut snabbast hjälp får du genom att logga in på “Mina Sidor” som är öppet dygnet runt alla dagar i veckan! Ditt lösenord får du via mail genom att fylla i den mailadress du registrerade vid beställningen och klicka “skicka” och kom ihåg att i stort sett allt vi kan göra kan du även göra på Mina sidor. Vi hjälper dig gärna via e-post! Vår mailadress är info (at) knivbrev.se, och vi ser fram emot att höra från dig. För att kunna erbjuda dig så förmånliga priser som möjligt har vi valt att hantera våra ärenden via mail istället för telefon. På så sätt kan vi hjälpa fler kunder snabbare och har dessutom kunnat hålla våra priser oförändrade de senaste två åren. Tack för att du hjälper oss att ge bästa möjliga service! 😊

Måndag – Fredag: 08.00 – 16.00
Lördag och Söndag – Stängt
Röda dagar – Stängt

Du är självklart även välkommen att lämna dina knivar på plats hos oss i Täby (Parmvägen 8, se nedan). Notera då att vi har lunchstängt mellan 12.00-13.00!

Vid reklamation 14 dagar från beställning kräver Distansavtalslagen (DAL) att just reklamationer ska kunna göras via telefon vilket vi fortsatt därmed erbjuder. Mer info och nummer nedan. Observera att detta sker via en extern tjänst som inte kan hjälpa till med något annat än just en ångrad beställning.

 

Vår adress:

Nedan finner du vår besöksadress där du självklart är hjärtligt välkommen att lämna in och vänta kvar en kort stund tills dina knivar är slipade, vi bjuder på kaffe! Då slipper du självklart även betala frakt!

Knivbrev AB
Parmvägen 8
187 53 Täby

Vårt organisationsnummer är: 556922-1947

Lagstadgad förköpsinformation

Utöver vad lagen kräver erbjuder vi alltid en egen nöjd-kund-garanti, vilket innebär att vi utan kostnad slipar om dina knivar om du inte är 100% nöjd. Vid eventuellt reklamation och ångerrätt 14 dagar från beställning, så har du även laglig rätt att göra det via telefon (numret finner du nedan). Med vår långa erfarenhet och vårt samarbete med många av Sveriges mest kräsna hemmakockar, profesionella kockar, Årets Kock-vinnare, välkända restauranger och slakterier, är vi övertygade om att du sällan eller aldrig kommer behöva utnyttja denna garanti. Eftersom knivslipning är ett komplext hantverk, kan två personer ha helt olika preferenser för exakt samma typ av kniv. En hemmakock kan föredra en vinkel för maximal skärpa, medan en professionell kock kanske vill ha en mer hållbar egg. Dessa önskemål är motsatta (moment 22), men vi anpassar gärna slipningen för att möta just dina behov vilket är det vår nöjd-kund-garanti är till för. Alla knivar slipas självklart i olika vinklar och vi följer alltid tillverkarens rekommenderade slipvinkel om annat inte meddelats. I vårt specialutvecklade IT-system kan vi däremot registrera dina specifika önskemål, vilket gör att våra slipare alltid även kan anpassa framtida slipningar efter dina preferenser. Du kanske har drömt om “lasersvärd” och då kan vi alltid slipa i en lägre vinkel än vi annars rekommenderar. Vi uppskattar all feedback, även om du är 99% nöjd och egentligen inte alls tänkt höra av dig så får du gärna göra det. Detta för att vi då kan dokumentera dina önskemål och se till att nästa slipning blir 100% perfekt för dig om du inte vill vara utan dina föremål och slipa om direkt. Vi bjuder alltid på expressfrakt vid omslipning, dvs. även om du endast valt standardfrakt! Detta betyder att om du skickar in Knivbrevet en måndag så har du det normalt i retur redan på onsdagen i samma vecka så att du inte ska behöva vara utan dom längre än nödvändigt.

Efter att vi har slipat dina knivar returnerar vi dem till den överenskomna leveransplatsen – din dörr eller tomtgräns, beroende på vad som gäller för din bostad. Om du väljer till vår transportgaranti så levereras istället Knivbrevet till närmaste lokala postombud där du får legitimera dig för att hämta ut. Enligt konsumenttjänstlagen övergår risken för knivarna till dig som kund när vi har fullgjort vårt åtagande och levererat knivarna till den avtalade platsen så vill du inte ha Knivbrevet hem till dörren eller utstickande i en kanske för liten brevlåda eller postbox så är det transportgarantin du behöver välja till. Då skickas istället Knivbrevet i retur med Postnords tjänst “Mypack” till närmaste postombud vilket även innebär leverans på lördagar.

Reklamation & Ångerrätt

Om du anser att slipningen inte har utförts korrekt, har du alltid laglig rätt att reklamera tjänsten oavsett vår nöjd-kund-garanti. En reklamation bör ske inom två månader från att du upptäckt felet för att det enligt Konsumenttjänstlagen ska anses “rimligt”. Det förutsätter ju självklart även att det inte rör sig om normalt slitage eller skador som uppkommit genom felaktigt bruk då det sällan eller aldrig innebär att reklamationen anses skälig. Observera att Konsumentverkets skydd inte omfattar personliga preferenser, utan endast faktiska fel i tjänsten. Det är här vår egen nöjd-kund-garanti skiljer sig från den lagstadgade rätten. Enligt Konsumenttjänstlagen har du rätt att reklamera verkliga fel i en tjänst upp till tre år efter att den utförts. Efter att vår nöjd-kund-garanti har löpt ut, är det däremot ditt ansvar att visa att det handlar om ett fel och inte om personliga preferenser eller att föremålen slitits ut genom slitage eller felaktigt bruk.

Hur du vill reklamera väljer du själv. Om du vill reklamera kan du använda vårt eget reklamationsformulär eller Konsumentverkets mall, du finner båda nedan. Du kan även reklamera via mail (info@knivbrev.se) eller via telefon (072 32 (endast reklamationer 14 dagar från första beställning) 83456). Observera att vi endast erbjuder lagstadgad telefonsupport inom 14 dagar från det att du beställt tjänsten i enlighet med kraven i Distansavtalslagen (DAL). Övriga ärenden hanteras endast via Mina sidor eller e-post som i ett led för att hålla kostnaderna nere och fortsatt kunna erbjuda konkurrenskraftigare priser.

Du har rätt att frånträda detta avtal utan att ange något skäl inom 14 dagar från den dag då avtalet ingicks, vilket är den dag då du gör din beställning. När du gör din beställning och markerar att du accepterar våra villkor och klickar “beställ”, ger du ditt uttryckliga samtycke till att vi kan påbörja tjänsten (slipningen) under ångerfristen. Om du skickar in knivarna inom till exempel 3-4 dagar varpå vi slipar föremålen och returnerar Knivbrevet, så frånträder du dig rätten att ångra avtalet då tjänsten i exemplet redan är utförd.

För att utöva din ångerrätt måste du tydligt informera oss om ditt beslut att frånträda avtalet genom ett klart och tydligt meddelande (t.ex. via post, e-post, telefon eller annat kommunikationssätt). Kom däremot ihåg att det är du som ska kunna bevisa att detta skett varför såväl vi som Konsumentverket rekommenderar skriftlig kommunikation även om det är valfritt. Du kan även använda ångerblanketterna du finner nedan, men det är inte heller obligatoriskt.

För att ångerfristen ska anses vara följd räcker det att du sänder ditt meddelande om att du utövar ångerrätten innan ångerfristen har löpt ut (förutsatt att vi inte redan slipat och returnerat föremålen då ångerrätten är förbrukad).

Vänligen notera att vi fakturerar för det utskickade Knivbrevet och knivskydden om du ångrar dig efter att materialet har skickats. Kostnaden för detta material är specificerad i våra allmänna villkor och inkluderar 80 kr för Knivbrevet och 30 kr per skydd. Eftersom vårt Knivbrev är ett specialtillverkat engångsmaterial som inte kan återanvändas på ett säkert sätt, tjänar det inget till att returnera det till oss. Vi rekommenderar istället att du lämnar Knivbrevet till pappersåtervinning. Om du ändå returnerar Knivbrevet och dessutom på vår bekostnad har vi även rätt att ta betalt för returfrakten. Denna kostnad baseras på Postnords aktuella priser för tjänsten “Varubrev retur” och gäller enligt deras prislista för avtalskunder vid tidpunkten för returen. Returkostnaden varierar beroende på vikten av det tomma Knivbrevet med skydd, vilket oftast väger mellan 250 och 500 gram​ beroende på antalet skydd som du beställt hem.

Blankett för ångerrätt

Här finner du vår egna blankett du kan ladda ner och skriva ut samt posta till oss på adressen du finner ovan.

Du kan även använda Konsumentverkets mall för detta som du finner här.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

Om du inte är nöjd med vår hantering av din reklamation eller ångerrätt, har du som konsument alltid rätt att få tvisten prövad utanför domstol. Du kan vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). För mer information, besök ARN:s webbplats där du gör en anmälan, eller kontakta Konsumentverket. Vi följer därefter alltid ARNs beslut och hoppas såklart att även du respekterar deras beslut på samma vis.

I all välmening vill vi också informera dig om att dröjsmålsräntan enligt räntelagen fortsatt löper från fakturans förfallodatum, även under tiden som ditt ärende granskas av ARN. Eftersom ARNs behandling kan ta upp till sex månader, är det ingen bra idé att använda detta som en metod för att skjuta upp betalningen i en tuff ekonomisk situation. Hör istället av dig till oss så kan vi diskutera en billigare lösning på betalningssvårigheten och undvika dröjsmålsräntan, som baseras på Riksbankens referensränta + 8% (dvs. 12% om referensräntan är 4%) vilket ju är onödiga pengar om det går att lösa på annat vis, till exempel genom att skjuta fram förfallodatumet på fakturan ett antal månader.

Vår nöjd-kund-garanti är bättre än vad lagen kräver!

Vår nöjd-kund-garanti går längre än den lagstadgade reklamationsrätten. Under garantiperioden på 14 dagar från det att du fått tillbaka dina föremål erbjuder vi omslipning om du vill ha en annan slipvinkel eller justering, förutsatt att det är tekniskt möjligt och täcks av våra tjänster. Detta är en kundanpassad tjänst som inte omfattas av den lagstadgade reklamationsrätten, eftersom det inte rör sig om ett fel i tjänsten, utan en anpassning efter dina specifika preferenser.

Distansavtalslagen (DAL)

Vi följer naturligtvis distansavtalslagen (DAL 2005:59) och andra tvingande lagar som kräver att vi erbjuder flera kontaktvägar för att tillgodose dina rättigheter. Du kan använda våra digitala tjänster via Mina Sidor dygnet runt, men om du föredrar att ringa oss har du också rätt till det enligt DAL. Vårt telefonnummer är 072 072 32 (endast reklamationer 14 dagar från första beställning) 83456, och våra telefontider för ånger- och reklamationsärenden är vardagar mellan 10:00 och 12:00.
Vi rekommenderar dock att du använder e-post, så att du har skriftlig dokumentation på allt, vilket även Konsumentverket rekommenderar vid tvister.

Villkor

Här kan du ta del av våra villkor för tjänsten (dessa får du även som en PDF -bilaga i din orderbekräftelse):
Allmänna villkor

Integritetspolicy och GDPR

Vi på Knivbrev tar din integritet på största allvar. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i enlighet med GDPR och andra gällande lagar. För fullständig information om vår datahantering, vänligen besök vår sida om GDPR och personuppgiftshantering här.